Hopp til hovedinnholdet

Jeg trener ganske hardt tre ganger i uka, hva bør jeg spise før trening som gir godt med energi?

Jente 14 år
 

Spørsmål
Jeg trener sport ganske hardt tre ganger i uken og er i ganske god form, Jeg føler ofte, spesielt etter et par dager uten trening, at jeg ikke har så mye enegi som jeg egentlig burde hatt. Er det noe enkel mat dere kan anbefale å spise før trening som gir godt med energi?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Heisann!

Det er viktig med nok mat og riktig mat kombinert med trening, for at man skal få den beste effekten. Hvor mye mat man trenger før trening kommer an å hvor hard økten kommer til å være.

Eksempler på mat og drikke som er bra å spise 2-3 timer før trening:
• Kornblanding med lettmelk og frukt
• Havregrøt med lettmelk og fruktjuice
• Grove brødskiver med proteinrikt pålegg (ost, skinke, egg, kalkunpålegg
og lignende

Eksempel på hva man kan spise dersom det er ca 1 time til trening og man trenger noe påfyll:
• Fruktsalat med lettyoghurt
• Fruktsmoothie eller drikkeyoghurt
• Flytende måltid
• Frukt
• Juice

Etter trening anbefales det å innta et lite måltid ganske raskt, og helst innen en halv time. Det er viktig slik at restitusjonen optimaliseres og intensiteten
kan opprettholdes på neste økt. Et større måltid kan spises på et senere tidspunkt. Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. Det er også viktig for å tåle større treningsbelastninger og forhindre overtrening, belastningsskader og sykdom.

Fysisk aktivitet fører til tapping avglykogenlagrene (karbohydrat) i muskulaturen, økt proteinomsetning, tap av væske og salter og forbrenning av fettvev. Væske må også erstattes så raskt som mulig etter trening.

Eksempler på gode måltider rett etter trening:
· Melk og frukt
· Brødskiver med banan/ost/skinke
· Fruktjuice
· Tørket frukt/rosiner
· Banan
· Lett yoghurt/go’ morgen yoghurt
· Frisk fruktsalat med lett yoghurt
· Smoothies

Mellom treningsøktene er det viktig at man spiser faste måltider som inneholder mye sunn og fiberrik mat fra frukt, grønnsaker og grove kornprodukter, samt det sunne fettet fra planter og fisk.

Les mer på Olympiatoppen, som har mange faktaark og god informasjon om riktig ernæring til deg som driver mye med idrett.

Med vennlig hilsen
ernæringsfysiologen, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening


Quiz: Hva vet du om tobakk? #2

Hvor er snus mest utbredt i verden?