Hopp til hovedinnholdet

Jente (14) er nedfor og blir fort sint. Hun har mye skyldfølelse, dårlig selvtillit og sliter med å konsentrere seg. Hva kan det være?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg har i det siste vært veldig nedfor og lei meg og blir fort sint av ingenting. Det skjer nesten ikke når jeg er med vennene mine men mest hjemme. Jeg er trøtt og sliten og orker ikke noe om dagene. Det kan ha noe med st jeg får for lite søvn, men jeg har også veldig høy skyldfølelse og har fått mye dårligere selvtillit i det siste. Jeg tenker at det er min skyld at vennene mine krangler og jeg føler at jeg ikke har noen selvvilje og klarer ikke å fullføre målene mine. Jeg har begynt å slite med å konsentrere meg og klarer ikke å lese med mindre det er helt stille. Jeg glemmer også fort hva jeg nettopp har lest. Jeg bare lurer på om dette er tegn på depresjon eller angst ol. eller om det bare er noe jeg innbiller meg og at jeg bare er litt trist akkurat nå! Hilsen jente 14

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du forteller at du ikke har det så bra for tiden. Du sliter med skyldfølelser, er trøtt og sliten, dårlig selvtillit og konsenstrasjonvansker. Ut i fra det du forteller skjønner jeg at du har det vanskelig nå, og jeg synes det er flott at du skriver til oss og ønsker hjelp. Jeg kan ikke si noe om det er angst eller depresjon du har ut i fra det du skriver, men det er tydelig at du strever og ikke har det bra.

Det er helt normalt å være trist i perioder. Når man er nedstemt og har det så tungt, kan det være vanskelig å ha troen på at det vil bli bedre, men vi vet at det finnes god hjelp og at mange har startet på veien til å få det bedre der du er nå, de trodde kanskje ingenting ville hjelpe, men klarte å snakke med andre og ta i mot støtte.

Det første jeg råder deg til er å snakke med noen om hvordan du har det. Vi helsesøstre sier det ofte, men det er fordi vi vet at det hjelper. Ved å sette ord på følelsene dine og få hjelp til å sortere disse og se de i nytt lys, vil du få det lettere og bedre. Kan du snakke med mamma og pappa om dette? Foreldre har ofte mange gode råd og gi, og de har selv vært ungdom og kan ha vært gjennom noe liknende. De kjenner ofte barnet sitt godt og vil gjøre det de kan for å hjelpe.
Hvis du ikke ønsker å snakke med foreldrene dine, kan du kontakte helsesøster på skolen, en lærer du stoler på eller helsestasjon for ungdom. Ved å snakke med en fagperson, som helsesøster eller lege/psykolog, vil de kunne hjelpe deg med det du strever med og avgjøre om det er en depresjon du har.

Du skriver også at du er trøtt og sliten og får for lite søvn. Søvnmangel kan gjøre at konsentrasjonen blir dårligere, du blir fortere irritert og glemsom. Da er det lurt å se hva årsakene til den dårlige søvnen kan være og forsøke å gjøre noe med det. Se artikkelen om søvn under for mer informasjon.

Det er tungt å streve med dårlig selvtillit, slik du skriver. Det påvirker hvordan vi har det sammen med andre og gir negative tanker, spesielt i ungdomstiden er det mange som sammenligner seg mye med andre. Noen er også redde for at andre kan ha negative tanker om dem. 

Du kan jobbe litt på egen hånd for å forsøke å bedre selvtilliten din. Som nevnt, får man lett negative tanker om seg selv. Prøv å utfordre disse tankene litt, og ikke la dem styre deg. Hvis du tenker etter, hva er det familie, venner og andre liker ved deg?

Tenk på hva DU får til og hva du selv er fornøyd med. Stol på at det du gjør er bra nok. Det er ikke så lett å bytte ut negative tanker med mer positive, men øv litt på dette hver dag, så vil det gå bedre etter hvert. 

Det finnes også tips om hvordan man kan jobbe litt på egenhånd. Noe som kan hjelpe, er å forsøke å finne på ting og være mer i aktivitet. Du kan kanskje tenke litt over hva du liker å gjøre og hva du kan finne på når alt føles kjedelig. Lag gjerne en liste over aktiviteter du liker, da kan du se på den når du føler det blir tungt. Slike aktiviteter kan for eksempel være å se en film, lage mat, gå en tur eller være med venner. Noen ganger kan man føle at man ikke har energi eller er i humør til å gjøre noe, men vi det å gjøre ting kan gi en bedre følelse etterpå. 

Når man har det tungt, påvirker det også tankene våre. Mange får mer negative tanker og bekymringer, og dette kan være slitsomt og gjøre at man blir irritert og trist. Slike negative tanker er ofte ubehagelige og urealistiske.  Man kan trene seg litt på å finne ut av de negative tankene sine, og etter hvert øve seg på å finne mer positive tanker.

Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med dette i artiklene jeg har lagt ved under.

Jeg håper du får hjelp med det du strever med. Lykke til og ta vare på deg selv.

Hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor blir du sint?

Sinna jente (colourbox.com)

Sinne er en normal følelse som vi alle har. Spørsmålet er derfor ikke om vi er sinte, men hvorfor vi blir sinte og om vi opplever å ha kontroll over sinnet. Les artikkelen og lær mer om hvordan du kan takle ditt eget sinne.

Les mer

- Jeg er så mye sint, og det går ut over de rundt meg

Sinna jente (colourbox.com)

Hva kan jeg gjøre for å mestre sinnet? Er det mulig å gjøre noe med det?

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser