Hopp til hovedinnholdet

jente 13, hvordan bli kvitt sosial angst og slitenhet?

Jente 13 år
 

Spørsmål

hei. de to siste årene har jeg vært veldig deprimert, spesielt det siste halvåret. jeg har hatt depresjon på grunn av ensomhet og jeg har sosial angst. jeg har prøvd terapi, men jeg syntes selv dette ikke var til noe hjelp. selvmordstankene kommer og går, så og si hver dag. egt vet jeg ikke hvorfor jeg skriver dette for liksom.. i dont know. bare følte jeg kunne ta meg 5 min til å skrive dette siden jeg likevel bare sitter på rommet mitt. lurer egentlig bare på om det er noen måter jeg kan enkelt få nye venner på og å bli kvitt sosial angst, og hvordan jeg unngår å være sliten hele tida? hilsen meg (jente 13, 9.klasse)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Tusen takk for at du tar kontakt. Jeg syns det var et smart valg å prøve å skrive for å be om hjelp selv om du var usikker på det. At du gjorde det gir meg et inntrykk av at du må være en jente som tar ansvar, og at du fortsatt ikke har gitt opp å finne ut hvordan du kan få det bedre. Det er et godt utgangspunkt å ha med seg hvis man skal søke hjelp. 

Din opplevelse av terapi var at det ikke var til noe særlig hjelp. Det er leit å høre dette. Samtidig er det nok veldig mange unge som kjenner seg igjen i det. Dessverre er det ikke alltid at terapi fungerer, i hvert fall ikke med deg samme. Men når du har et forsøk bak deg som ikke nyttet, så har du også med deg erfaringer du ikke hadde før. Du vet nå hva som ikke hjelper, og det er faktisk noe som du kan fortelle om dersom du skulle oppsøke noen på ny. Du kan si at du ikke liker visse ting, eller at du har prøvd ulike ting i terapien som du kanskje ikke så vitsen med. Da vil den neste som skal prøve å hjelpe deg få nyttig informasjon og dere har bedre sjanse til å lykkes. De aller fleste som jobber med å hjelpe barn og unge setter veldig stor pris på å høre om ting som ikke har fungert tidligere, så du trenger ikke å være redd for å si det.

Når du sliter med tanker om selvmord er det aller best å snakke om det med noen så fort som mulig. Det er et stort ansvar å sitte med sånne tanker alene, og hvis du deler det er det ofte en stor lettelse i tillegg til at du vet at noen kan passe litt ekstra på deg. Jeg skjønner så klart at det ikke er enkelt å bare snakke om selvmordstanker, men prøv å forbered deg. Skriv gjerne ned noe som du kan vise frem hvis du ikke klarer å si det rett ut. Vi vet at det er å fortelle om det som hjelper best og er tryggest. Les gjerne mer her.

Du spør om det er noen måte å bli kvitt sosial angst og få nye venner. Disse to tingene henger jo litt sammen. Det å få nye venner er ikke alltid så lett, men noen ganger kan man bli overrasket over at det faktisk kan gå raskere enn man hadde trodd. Det kan være lurt å vise at man er interessert i kontakt. Et lite blikk og et smil kan være starten på nye bekjentskaper, så prøv å send ut signaler om at du ønsker vennskap. Når man er veldig engstelig er det lett å se anspent og lukket ut, og kanskje tar folk avstand fordi de blir usikre på om du helst vil være alene. Du kan lese mer om å få nye venner i denne artikkelen. 

Sjenerthet og sosial angst er også ting du kan jobbe med, se tips i artikkelen nedenfor. God informasjon om depresjon finner du for eksempel her.

Hvis du bestemmer deg for å søke hjelp er det mange steder du kan gå. Mange begynner med å prate med foreldrene sine eller en god venn. Da kan man få støtte hvis man skal søke helsehjelp senere. Du kan også dra direkte til helsesøster på skolen eller til helsestasjon for ungdom der du bor. Dersom du vet om en annen person som du tror kunne være god å snakke med så prøv gjerne det. Det aller viktigste er at du ikke skal være så ensom med vanskene, og at du kan få riktig hjelp slik at du får det lettere i hverdagen. Ikke mist troen på at det kan nytte, det finnes god hjelp der ute!

Ring gjerne til 116 111 hvis du vil snakke gratis og anonymt med noen.

Jeg ønsker deg alt godt videre i livet, og håper du ikke blir skuffet når du ber om hjelp igjen. Du fortjener støtte og omsorg for å komme deg videre!

Lykke til!

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Vennskap, både verdifullt og sårbart

Venner spiller gitar i en park sammen (colourbox.com)

Hvordan skal man få en god venn, hva er en god venn og hvordan holde på en god venn? Vennskap er viktig, og noen ganger litt vanskelig.

Les mer

Ensom? Lav selvfølelse?

Ensom jente (colourbox.com)

Du føler deg ensom. Tanker om at du ikke kan bli likt av noen kommer snikende. Du begynner å tro at du heller ikke er ønsket av noen. Du kan bruke timer, dager og netter på å plage deg selv med at du ikke er noe verdt og bare til bry. Dette er den lave selvfølelsens vonde sirkel.

Les mer

Ensom? Du er ikke alene!

Ensom gutt (colourbox.com)

De fleste føler seg ensomme på et eller annet tidspunkt i livet. Du kan føle deg ensom når du er alene, men også sammen med andre mennesker.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser