Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg bli kvitt depresjonen, om jeg har det?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg vet nesten 100% sikkert at jeg er deprimert. Jeg tenkte egt ikke over at det kunne være det. I ca 2 år nå har jeg vært sliten og trøtt. Jeg vil bare aove hele tiden og vennen mine får ofte et nei fra meg om jeg ville være med de. Jeg gidder egt ikke vil heller være hjemme. Men nå de 2 siste månedene har jeg blitt lei meg på kveldene av egt ingenting. Jeg tenker veldig mye på faren min som betyr mye for meg. Han har hatt kreft, men er frisk nå. Tenker Men har veldig lyst på nye venner Pga jeg synes de jeg har er veldig oppi alt drama å er rett og slett litt kjedelige. Så kam være defor jeg heller velger andre framfor dem. Jeg blir også sykt fort irritert å føler dagene mine består av det samme hver dag. Jeg har ikke Dårligt selvtillit sånn egt og heller ikke selvmordstanker. Alle andre symptomer på depresjon har jeg. Jeg liker ikke å snakke med noen om følelsene mine og om hvordan jeg har det. Så hvordan kan jeg da bli kvitt depresjon om jeg har det? Kan det liksom bare gå over?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk til deg som skriver til oss i ung.no.

Det høres ut som du har det vanskelig og jeg forstår godt at du ikke vil ha det slik. Du har følt deg sliten og trøtt i en lang tid, og har hatt behov for mer søvn og trukket deg unna sosialt. Det er viktig at du tar på alvor. 

Jeg vil anbefale deg å oppsøke enten helsesøster på skolen din eller gå til Helsestasjon for ungdom. Der kan du få god hjelp til å finne ut om hva som plager deg nå og få hjelp til hvordan du kan få det bedre med deg selv. 

Det kan være godt å snakke med noen når en har det slik som du beskriver at du har det. Du skal ikke være alene om å ha det vondt og jeg tenker det kan være vanskelig å finne ut av det helt på egenhånd. Det er selvfølgelig flere ting du kan gjøre selv for å styrke din psykiske helse, eks. kan du sørge for å få nok og god søvn, og du bør spise regelmessig, være med mennesker som gjør deg godt og sørge for å få litt mosjon/frisk luft minst en halvtime hver dag i dagslys. 

Når det gjelder tankene og følelsene dine, så mener jeg det vil være godt å ha noen du kan sparre med og som kan hjelpe deg til å forstå mer av hva du går å grubler på. Det tror jeg vil være godt for deg. 

Jeg har lagt ved flere artikler til deg og ber deg om å lese disse og følge rådene som gis der. 

Ta godt vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt. 

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker (colourbox.com)

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan du tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Her er tipsene du trenger.

Les mer

Trening beskytter mot depresjon

Jente løper i skogen (colourbox.com)

Trener du i tenårene, minskes risikoen for depresjon senere i livet. Trening hjelper også hvis du er deprimert nå.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse