Hopp til hovedinnholdet

Sliten og utbrent

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg har lenge vært sliten og utbrent. Men jeg har ikke vært SÅ sliten før, som jeg er nå etter at jeg har begynt på vgs. Jeg er trøtt, sliten, slapp og utmattet. Jeg har mistanke om at jeg deprimert og sliter med angst. Jeg er sååå lei av å ha det sånn, jeg vil bare være glad og ikke tenke på alt og ingenting hele tiden. Jeg snakker med psykolog, men det hjelper ikke. Hos dokotoren har jeg også vært, han sier at det er normalt i en overgang til vgs. Men hva skal det hjelpe? Jeg føler at jeg skal dø. Etter skolen setter jeg meg i sengen og kommer meg nesten ikke opp igjen. Noen dager har jeg kjempe lyst til å dra ut å være med venner eller dra på fest (har aldri vært på fest), andre dager vil jeg stenge meg selv inne og bare slappe av. Skolen er også et slit, jeg gruer meg fordi jeg blir så trøtt og utmattet etter eller i en dag. Jeg sovner nesten i timene. Er dette normalt? Jeg syns ikke det. Hva skal jeg gjøre og finnes det noen løsning på dette? Takk for svar på forhånd:-)

Besvart 03.10.2018 21:13
 

Svar
Hei

Det du skriver er ikke normalt. Bra at du ikke gir deg og prøver å finne en løsning.

Fint at du har vært hos legen og utelukket vitaminmangel eller annen sykdom. Du skriver at det ikke hjelper å snakke med psykologen. Kanskje du bør snakke med en annen hjelper? Eller kanskje snakking ikke hjelper? Kanskje du må gjøre noen andre grep i hverdagen som kan hjelpe?

Hvordan er det med søvn, kosthold, trening/fysisk aktivitet, andre fritidsaktiviteter. Det er viktig å passe godt på seg selv hvis man skal være fornøyd og ha det bra. Søvnmangel over tid kan føre til angst og depresjon. Så søvn er spesielt viktig å prioritere. Men helst ikke sov på dagtid. Det best er om du sover det du trenger å sove om natten.Har du noe å gjøre som du liker og føler at du får til? Kan det være noe spesielt i livet ditt som tapper deg for energi? Hvordan har du det hjemme i familien din?

Snakk eventuelt med helsesøster på skolen. Helsesøster jobber med å styrke sterke sider og fremheve det som er friskt og det som fungerer. Prøv å legg merke til dager hvor du har det litt bedre. Gjør mer av det som fungerer for deg. Se også vedlagte artikler. Kanskje du finner noen tips der som passer for deg?

Lykke til videre.

 

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser