Hopp til hovedinnholdet

Det føltes som om jeg drømte og at jeg skulle bli kvalt

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 13 år som nettop har begynt på ungdomsskolen. Før skolen begynte stresset jeg mye over at hele vennegjengen min min kom i samme klasse, untatt meg. Når jeg begynte på skolen igjen etter sommeren, oppdaget jeg etter ca 1 uke at jeg fikk et større problem. Angst. Det var ikke nytt for meg, helt siden 5. Klasse har jeg kjent på angst, mest i gymtimene. Bare det å røyse meg opp for å gå på do framfor de andre, var forferdelig. Nå har det blitt værre. Vi skulle nemlig løpe frem og tilbake, 6 stk om gangen, fremfor ca 70 andre personer fra trinnet. Med en gang jeg fikk høre om det, kjente jeg det vri seg i magen og jeg ville gråte og spy. Når det var min tur, gikk det bra de første rundene, helt til jeg kjente at jeg ikke fikk puste. Jeg fikk panikk, og begynte å gråte. Jeg var redd for at noen skulle se på meg, og for at jeg skulle bli kvalt. Det føltes ut som jeg drømte. Dette har skjedd 3 ganger nå. Hva er det som skjer med meg?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Kjære deg!

Takk for at du skriver til oss i Ung.no med dine tanker og følelser.

Mange unge sliter med ulike former for angst, endel har vansker med det samme som deg, sosiale settinger. Det å gjøre noe en ikke har kontroll over, mens andre ser på deg synes mange er ubehagelig og vanskelig. Det er nok mange som vil kjenne seg igjen i dette.

Redselen for ikke å få puste er ille, og ved å få for lite luft får en automatisk panikk,noe som vi igjen kan kalle panikkangst.

Vi stiller ingen diagnoser på vår nettside, for det er det kun leger og psykologer som kan gjøre. Så jeg kan ikke si at du har angst, men utifra det du sier kan det høres ut til at du sliter med panikkangst.

Panikkangst er angst som innebærer at du begynner å svette, halsen snører seg sammen, du får klump i halsen og hyperventilerer(puster hurtig) og det kjennes ut som du skal besvime og du blir redd for å dø.

Når det gjelder angst, uansett hva slags type angst en måtte ha, så er det slik at hvis du begynner å rømme ut av angstsituasjoner (gymtimene, eller andre situasjoner som du vet du kjenner angst med), så forverrer du problemet og det blir enda vanskeligere å møte den situasjonen som utløste angst og ubehag neste gang. Slik kan man havne i en ond sirkel hvor man lever på evig flukt fra angsten. For enkelte blir dette et så vanskelig at en blir forhindret fra å gjennomføre et vanlig dagligliv og gjøre de tingene en har lyst til.

Panikkangst er ikke farlig og det går over av seg selv etter 20-30 minutter. Følg med hva som skjer i kroppen din og bli kjent med dine egne reaksjoner. Kroppen din gjennomgår en reaksjon som signaliserer fare, og det som skjer fysisk i kroppen er helt naturlige stressreaksjoner som kroppen er bygd for å tåle. Det eneste som ikke er normalt i denne situasjonen er at det mangler et faremoment. Det at kroppen din signaliserer fare betyr ikke at du er i fare. Det er bare tankene dine som spiller deg et puss når du begynner å tenke at det er farlig å være i en situasjon der panikkanfallet kommer i kroppen din.

For å finne roen kan du forsøke å trekke pusten dypt ned til under beltestedet og holder pusten 4-5 sekunder før du puster langsomt ut igjen. Gjenta dette 8-10 ganger. Da roer panikksymptomene seg ganske raskt. Ta den tiden du trenger og kjenn etter at muskulaturen i ansikt, kjever og hender er avslappet før du starter med å snakke. Synes også du skal være åpen om din redsel, og snakke med din lærer om hva du føler. Da er du ikke alene om det, men har delt det med andre.

Husk at det ikke finnes farlig å være redd og føle angst. Det er fryktelig ubehagelig og slitsomt å ha det slik, men det er ikke farlig. Panikkangst handler om redselen for å bli redd.

 

Anbefaler deg til å snakke med helsesøster på skolen din eller helsestasjon for ungdom, slik at du ikke bærer på alle disse tankene og følelsene dine alene. Helsesøster har erfaring og kunnskap å snakke med ungdom, og kan hjelpe deg til en bedre skolehverdag.

Håper at dette var til hjelp for deg! Jeg legger ved noen artikler her til deg som jeg tror du kan ha god nytte av å kikke litt på. 

 

Vennlig hilsen Helsesøster ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser