Hopp til hovedinnholdet

Har panikkangst/agorafobi, trenger råd. Hvordan sitte på fly i 4 timer?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har egentlig ikke et direkte spørsmål, men jeg var på utkikk etter noen tips! Jeg er 15 år, og har hatt angst siden ca. starten av tiende klasse. Jeg har vært hos psykolog, og gått påvist panikkangst blandet med en slags agorafobi. Jeg liker ikke å være plasser uten åpne utganger, men mest er det å ha tilgjengelig toalett jeg tenker på. Jeg holder mer defor mest hjemme, og ungår situasjoner der jeg ikke har alt under kontroll, og kjenner til plassen. Jeg tror angsten min oppsto fordi jeg hadde en veldig stressende periode og pga. noe som skjedde tidligere på året: Jeg drakk en hel flaske iste, og hadde ikke tilgang på toalett på mange timer, så da gikk det galt.. hehe. Jeg har hatt flere panikkanfall, og både psykiske og fysiske plager. Jeg er drittlei angsten nå. Jeg vet jeg skal eksponere meg, men jeg har virkelig ikke lyst! Jeg trenger tips til hvordan jeg skal håndtere å sitte på et fly i 4t i sommer.

Besvart 21.01.2019 23:06
 

Svar
Hei, jente på 15 år!

Takk for at du skriver til ung.no! Det er helt greit å skrive for å få tips også :) 

Du skriver ikke no om du fortsatt er i behandling hos psykologen. Dersom du er det er det lurt å be om kokrete råd som er tilpasset akkurat deg. 

Når det er sagt så kan jeg gjerne komme med noen råd. Du sier at du "vet du skal eksponere deg, men har ikke lyst". Her tenker jeg at det er angsten som snakker. Det ligger i angsten sin natur at du ikke har lyst. Dersom du hadde hatt lyst og det ikke hadde vært noe problem så hadde du heller ikke hatt angsten - om du skjønner. Det kan være lurt å tenke på eksponeringsbehandling som den beste medisinen for agorafobi med panikklidelse. Dersom det hadde vært en hvilken som helst annen sykdom/lidelse (kreft, lungebetennelse, hva som helst) så hadde du helt sikkert tatt hele medisinen dersom legen sa at det var dette som skulle til for å få det bedre. Dersom man tar "hele" medsinen når man har panikkangst og agorafobi - altså eksponerer seg (slutter å unngå) og også ikke sikrer seg (alt man gjør for å få ned angsten i eksponeringssituasjonen) så vil dette som regel ha veldig gode resultat. 

Det at du unngår ting og holder deg mest hjemme opprettholder bare angsten. Dette er kjipt å tenke på og kanskje vondt å innrømme, men det er dessverre slik det er. 

Jeg tror det blir mye lettere for deg å sitte på fly i 4 timer om du på forhånd har blitt trygger i angsten slik at den ikke "styrer" deg lenger. Dersom du øver deg på å la angsten komme - ikke trekke deg - ikke unngå - ikke sikre deg - så vil det bli bedre. Da trenger du ikke å ha det ubehagelig og vondt på flyet og kan heller glede deg til turen (antar at du skal på en gøy tur siden du reiser selv om du gruer deg). 

Jeg forstår godt at hendelsen med isteen var svært ubehagelig. Dette tror jeg alle ville synes. Men tenk samtidig over om du ønsker at denne ene hendelsen skal få lov til å styre din hverdag! 

Dersom du fortsatt er hos psykolog så drøft med han/henne hvordan du skal gå fram for å takle angsten fram mot ferieturen du skal på. Dersom du ikke får behandling lenger men trenger det så tar du kontakt med fastlegen din for henvisning. 

Legger ved noen relevante artikler til deg :) Lykke til! 

Med vennlig hilsen psykologen 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hva er BUP?

BUP

På BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) får du hjelp når du har det litt ekstra vanskelig, og du får være med på å bestemme hvordan du kan få hjelp som passer for deg.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser