Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få matlysten tilbake? Hvor mye mat trenger jeg?

Jente 13 år
 

Spørsmål

(jeg er ca 165cm og ca 50kg) Hei jeg tror jeg spiser litt lite og har i det siste ikke hatt energi til å trene og blir sliten bare av å gå opp trappen og når jeg reiser meg så får jeg vondt i hodet og blir svimmel kan dette ha noe med at jeg har spist lite og dårlig mat? når mamma kommer med mat blir jeg bare sint og kaster det i gulvet. jeg vil være sånn jeg var før da turna jeg hele dagen og var flink i turn men jeg klarer bare ikke å spise alt er så kvalmende og jeg blir så fort mett. hvor mye mat trenger jeg i løpet av en dag? og hvordan kan jeg prøve å spise mer? jeg prøvde en dag å ha et mål å spise 1500kcal men det var alt for mye jeg klarte bare ca 400kcal det er vel ikke så bra. jeg klare bare å spise når jeg er alene hva bør jeg gjøre for å endre det? jeg vil også nevne at jeg er deprimert kansje det kan ha noe med det å gjøre (det ble sikkert litt rotete men poenget er hva kan jeg prøve for å få matlysten tilbake? og hvor mye mat trenger jeg?)

Besvart 31.01.2019 14:44
 

Svar
Hei jente 13 år!

Av og til kan mat være vanskelig å få i seg. Dette kan komme av flere grunner. Samtidig er det veldig bra at du har et ønske om å få matlysten tilbake. 


Det at du føler deg sliten er svimmel og har smerter i hodet kan komme av at du er i underskudd av mat. Da vil kroppen forsøke å roe seg ned slik at den bruker minst mulig energi/næring gjennom dagen. Depresjon kan også gjøre deg sliten og gi deg nedsatt matlyst. 

Andre ganger kan nedsatt matlyst komme av sykdom. 

Under kommer noen tips til hva som kan hjelpe deg på veien til bedre matlyst: 

  • Jeg tror det er viktig at du snakker med noen om hva du opplever og tenker. Dette kan være foreldrene dine eller helsesykepleier på skolen. Forsøk å fortell hva som blir vanskelig og hva du tenker rundt mat. 
  • Forsøk å ikke fokuser så mye på antall kalorier, men heller at du har fått i deg noe mat. Da snur du tankene dine litt mer mot det du har fått til, isteden for å tenke på at du ikke nådde målet ditt. 
  • Er det noe mat som frister mer enn annen mat? Lag mindre porsjoner, spis litt flere ganger om dagen. Det kan bli enklere enn en stor middagstallerken. 
  • Har du tenkt mer over hvorfor du liker å spise alene? Er du redd for at noen skal kommentere maten du spiser, hvordan du spiser eller noe annet? 
  • Kan du forsøke å spise sammen med noen du er trygg på?
  • Kanskje kan du ta en tur til fastlegen din som kan undersøke deg, der kan du ta prøver og snakke om hva du opplever.

 

Lykke til! 

Vennlig hilsen helsesykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Gruer du deg til å snakke med foreldrene dine om vanskelige ting i livet ditt? Kanskje er du redd for hvordan de skal reagere? Her får du tips til hvordan du kan gå fram.

Les mer

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold