Hopp til hovedinnholdet

Kan snusbruk påvises i blodprøver? Påvirker snus trening?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har 2 spørsmål 1: Kan det synes på blodprøver hvis man har snust? Eventuelt hvor lenge? 2: Hvordan påvirker det trening hvis man snuser? Blir man i dårligere form, får dårligere kondis eller lignende?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål. Du lurer på om blodprøver kan vise bruk av snus og om snusbruk kan påvirke treningen.

Det er mulig å finne spor av nikotin i prøver fra hår, spytt, urin eller blod. Det tar 2-3 døgn fra du snuser til det ikke er noen målbar mengde med nikotin igjen i blodet. Nikotin har en halveringstid på 2 timer. Det vil si at 2 timer etter siste snus er nivået av nikotin halvparten, etter 4 timer er nivået en fjerdedel, etter 6 timer er det en åttendedel osv. Mengden nikotin (mengden snus) man har i kroppen når man slutter har også betydning for å kunne si nøyaktig hvor lang tid det tar før all nikotin er borte.

I leveren blir 70-80 % av nikotinen omdannet til kotinin. Kotinin har mye lengre halveringstid (14-20 timer) enn nikotin. Legen kan måle nivået av kotinin, for eksempel i urin, nettopp fordi dette stoffet blir værende lenger i kroppen. Nikotininntak pga røyking/snusing kan altså påvises i mange dager etterpå.

Slike blodprøver analyseres i dag kun i forbindelse med forskning. Det er ikke vanlig at slike blodprøver tas hos vanlig lege.

Når du snuser, stiger både puls og blodtrykk. Nikotinet har en sammentrekkende virkning på blodårene slik at hjertet må jobbe hardere. Dette skjer med en gang du legger snusen i munnen og varer så lenge du har snusen der. Undersøkelser viser at arbeidspulsen hos en som snuser ligger ca 15-20 slag i minuttet høyere enn normalt. Dette gjør at det kan føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranser, og på den måten kan man merke det på kondisjonen. I tillegg viser en undersøkelse gjort av norske soldater at bruk av snus øker risikoen for skader ved fysisk trening. Slike skader vil dessuten leges saktere dersom man bruker snus. Dette skjer fordi snusen fører til nedsatt blodsirkulasjon til ulike deler av kroppen. Hvis du er ute etter å få maksimalt utbytte av treningen, vil jeg anbefale deg å ikke snuse.

Hvis du ønsker å snakke med noen om røyk eller snus kan du ringe Røyketelefonen 800 400 85. Det er gratis å ringe fra hustelefon. Hvis du ringer fra mobil, kan vi ringe deg tilbake. De som jobber på Røyketelefonen har taushetsplikt og du trenger ikke si hvem du er.





Vennlig hilsen Røyketelefonen 800 400 85

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tobakk
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tobakk