Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye karbohydrater og proteiner trenger jeg daglig?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hai gutt 16. Jeg veier ca 60 kilo og er 189 høy, jeg trener styrke 3 ganger i uka. Lurer Bare på hvor mye karbohydrater jeg trenger daglig og proteiner

Besvart 18.02.2019 12:24
 

Svar
Hei!

Vi anbefaler at 40-65 % av all energien man får i seg daglig skal komme fra karbohydrater. Som du da skjønner, skal en ganske stor andel av det du spiser være i form av karbohydrater. Det er ganske enkelt å få til, om man spiser brødmat, potet/pasta/ris og frukt/grønnsaker, samt bruker litt melkeprodukter. De færreste trenger å telle antall gram karbohydrater man får i seg, fordi et norsk kosthold inneholder mye karbohydrater, og vi har et ganske stort spenn å ligge innenfor (45-60 %). 

Du som trener styrke trenger litt påfyll av karbohydrater før og etter trening, og vi har skrevet en artikkel om hva man bør spise i forbindelse med trening.

Les mer:  Dette bør du spise før og etter trening.

For proteiner skal inntaket utgjøre 10-20 % av energiinntaket. Og de som trener trenger rundt 1.0-1.2 gram protein per kg kroppsvekt. Du som veier 60 kg trenger omtrent 60-80 g protein om dagen. Det er ganske enkelt å få i seg, om man har et kosthold som inneholder: grove kornprodukter, kjøtt/fisk og melkeprodukter.

Dette matinntaket gir deg til sammen ca. 70 g protein:

1 kyllingfilet på 150g
2 skiver grovbrød
2 skiver hvitost

1 glass melk (2 dl)
1 skyr yoghurt

Som du ser er dette helt vanlig mat, uten noen form for tilskudd eller avansert matplan. De fleste spiser jo mye mer enn dette i løpet av en dag. 

Du må altså ikke tenke så mye på antall gram med næringsstoffer du får i deg. Så lenge du spiser regelmessig og variert, så får du alt du trenger.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Proteiner

Proteiner er nødvendige for oppbygning av nye celler - både under vekst og til vedlikehold av kroppen.

Les mer

Karbohydrater

Oppskåret brød (colourbox.com)

Karbohydrater er den viktigste energikilden for størstedelen av jordens befolkning. Les mer om den her.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Få i deg riktig type fett

Bilde av kjøtt- og meieriprodukter og litt potetgull. (www.colourbox.com)

Kostholdet vårt må inneholde fett, men noe fett er sunnere å spise enn annet.

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat