Hopp til hovedinnholdet

Hvordan påvirker røyk, snus, alkohol og andre rusmidler  treningsutbyttet?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg lurer på hvordan rusmidler som røyk, snus, alkohol og andre rusmidler vil påvirke treningsutbytet hos en idrettsutøver.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Tobakk, alkohol og andre rusmidler egner seg svært dårlig i kombinasjon med trening, og påvirker kroppens helsetilstand negativt over tid.

Når man snuser, trekker blodårene seg sammen og puls og blodtrykk stiger. Dette er en effekt av nikotin som finnes i alle tobakksprodukter. Når blodårene trekker seg sammen, må hjertet jobbe hardere. Undersøkelser viser at arbeidspulsen hos en som snuser ligger ca 15-20 slag i minuttet høyere enn normalt. I tillegg får muskelvevet redusert blodtilførsel. Denne effekten varer så lenge man har snusen i munnen. De som snuser kan derfor merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening. 

Snus kan også påvirke musklene negativt på andre måter. En undersøkelse gjort av norske soldater har f.eks vist at snus øker risikoen for skader ved fysisk trening. I tillegg leges skadene saktere hos den som snuser. Dette skyldes den nedsatte blodsirkulasjonen som snusing fører til.

Hvis du røyker, vil nikotin og en rekke andre stoffer som er i sigaretten virke hemmende på den fysiske prestasjonsevnen. Mange av stoffene i sigaretten reduserer kondisjonsnivået og har i likhet med snus betydning for hvor fort kroppen innhenter seg etter trening og skader. Hos en som røyker transporterer blodet 5-10 % kullos i stedet for oksygen rundt i kroppen. Dette gir dårligere kondisjon og fortere melkesyre og stiv muskulatur. Også ved røyking fører nikotinet til at blodårene trekker seg sammen, og tilførselen av oksygen og næringsstoffer til muskel- og beinvev reduseres. Det tar lengre tid å hente seg inn etter en hard treningsøkt. I tillegg vil det ta lengre tid å bli frisk hvis du har fått en skade. 

Hvis du er ute etter å få maksimalt utbytte av treningen, vil jeg anbefale deg å verken røyke eller snuse. Om du likevel velger å bruke tobakk i en eller annen form, vil det i hvert fall være lurt å bruke minst mulig, og i hvert fall unngå å snuse/røyke rett før og under trening.

 

Inntak av alkohol kan minke verdien av treningen. F.eks. har det å trene fyllesyk lite for seg. Det beste er å være i ro når kroppen allerede jobber og sliter med å komme på rett kjøl igjen etter det giftangrepet som alkoholen har påført. 

Når man inntar alkohol, prøver kroppen å kvitte seg med denne giften så fort som mulig. Nyrene bruker derfor store mengder væske for å kvitte seg med alkoholen. Dette fører til dehydrering; altså væsketap. Vann spiller en kritisk rolle i muskeloppbyggingsprosessen og bare en liten dehydrasjon kan hemme denne mye. 

Samtidig som kroppen prøver å kvitte seg med alkoholen, bruker den også store mengder vitaminer og mineraler for å utføre denne prosessen (blant annet vitamin b og c, kalsium og sink). Dette fører også til at kroppen ikke fungerer optimalt, derav vanskeligere muskelvekst og muskelvedlikehold.

 

Du klarer ikke å yte i like stor grad som hvis du ikke hadde inntatt alkohol. Mengde alkohol har selvfølgelig stor betydning. Et glass vin vil ikke ha noen innvirkning på treningsøkten dagen etter, men hvis du drikker deg full, vil alkoholinntaket helt klart redusere treningseffekten på økten dagen derpå. Koordinasjonsevnen reduseres også ved alkoholinntak, noe som kan føre til skade ved trening.

 

Altså. En seriøs idrettsutøver bør unngå tobakksbruk og alkoholinntak, spesielt i kombinasjon med trening/konkurranse. En fest i ny og ne har ikke nødvendigvis noe spesiell negativ innvirkning, men hvis man blir veldig full vil man miste en treningsdag dagen etter. Skjer dette ofte vil samlet sett kvaliteten på treningseffekten være noe redusert i forhold til om man unngår alkohol.

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tobakk
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tobakk