Hopp til hovedinnholdet

Tips for å slutte å snuse uten dårlig humør og vektoppgang?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 16 år som begynte å snuse i slutten av 8.Klasse, jeg har veldig lyst til å slutte men hver gang jeg prøver får jeg skikkelige humørsvingninger, jeg begynner å grine veldig fort, jeg krangler med familien fordi jeg blir så fort sur. Jeg takler faktisk ikke dette, jeg har lest att det skal gå over etter 3 dagen uten snus men bare etter 1 dagen så klarer jeg ikke å slutte fordi jeg blir bare sur og frekk mot andre. Og det er ikke bare det, jeg begynner å spise veldig mye når jeg ikke snuser og jeg vill absolutt ikke legge på meg. Noen tips til hva jeg kan gjøre??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

 

Så fint at du tenker på å slutte med snus!

 

Snus inneholder nikotin som gjør at vi blir avhengige. De fleste som slutter med snus vil derfor oppleve abstinensplager som konsentrasjonsproblemer og ubehag i kroppen. I tillegg er det mange som sliter med humøret akkurat som du beskriver det. Alle disse plagene vil være verst de første dagene for så å avta. Det kan være lurt å si i fra om at du skal slutte med snus og be om støtte og tålmodighet fra foreldrene og venner. 

 

Mange synes det hjelper å forberede seg litt til å slutte. Forskjellige forberedelser kan også gjøre det litt enklere å håndtere abstinensplagene og noen velger å trappe ned før de slutter helt. Da får kroppen vent seg til å få mindre mengder nikotin samtidig som man kan få øvd på å være uten snus i forskjellige situasjoner. Jeg vet ikke når du pleier å snuse eller hvor mye du snuser, men jeg vet at det for noen hjelper å begynne med å prøve på å utsette snusen. Hvis du, for eksempel, pleier å ta en snus rett etter at du har spist kan du kanskje la være å ta den direkte etter maten og prøve på å utsette den 20 minutter, eller hvis du pleier å snuse på skolen, kunne du prøve å være uten snus enn dag på skolen?  

 

Å begynne med å prøve på å være uten snus i forskjellige situasjoner gir også en anledning til å teste ut om det er noe du kan spise, drikke, gjøre eller tenke på som distraherer deg når du får lyst på snus. Hjelper det for eksempel å gå ut og gå/løpe en tur, ringe noen eller spille et spill på mobilen? Du kan også kjenne etter hvor lenge suget etter snus varer før det går over og om du tåler å ha det litt dårlig.

 

Du skriver at du begynner å spise mye når du ikke snuser og at du absolutt ikke vil legge på deg. Det er slik at nikotin påvirker blodsukkernivået og når man slutter å snuse synker blodsukkernivået i en periode. Det kan gjøre at du opplever et større «sug» og en økt sultfølelse. Faren blir da at du begynner å småspise. Når blodsukkernivået synker, kan det også føre til konsentrasjonsproblemer og irritasjon. For å holde blodsukkernivået på et jevnt nivå er det viktig at du ikke «hopper over» måltider. Spis regelmessig og ta gjerne en frukt ved sterkt søtsug. Frukt øker blodsukkeret fort og metter uten fare for vektøkning.

 

Når man er blitt vant til å ha snus i munnen kan man også få sterkt behov for å bare putte noe i munnen. Da kan sukkerfrie tyggegummi eller pastiller være et godt alternativ.

   

På denne nettsiden finner du flere sluttetipstips: Sluttetips fra ungdommer

 

Ring gjerne oss på Røyketelefonen 800 400 85 for å få hjelp til å legge en plan. Vi har taushetsplikt og vi ringer deg tilbake så det ikke koster noe.




Hilsen Røyketelefonen 800 400 85

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tobakk
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tobakk