Hopp til hovedinnholdet

Jeg driver å går ned i vekt, og det har gått kjempebra så langt. Men jeg sliter litt med å bli kvitt fettet på sidene. Noen spesielle treningsteknikker som kan være til hjelp?

Gutt 17 år
 

Spørsmål
Hei!

Jeg driver å går ned i vekt, og det har gått kjempebra så langt. Men jeg sliter litt med å bli kvitt fettet på sidene (over hoftene, på sidene av magen altså). Er det noen spesielle treningsteknikker som kan anbefales for å bli kvitt dette fettet?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det er kjempe bra at du er fornøyd med vektreduksjonen din. Spesielt for gutter er det, som du også opplever, mest krevende å bli kvitt fettet rundt magen og på sidene. Det er altså helt normalt å slite litt med å bli kvitt dette!

Allikevel er det mulig, og det vil bli mer og mer borte hvis du klarer å opprettholde ditt sunne kosthold og det du gjør av fysisk aktivitet.

Den beste treningsformen for å øke fettforbrenningen er utholdenhetstrening, gjerne med høy intensitet, men også lange rolige økter. Hvis du ikke allerede trener utholdenhet, kan du prøve å øke treningsmengden på dette området. Les i så fall mer om utholdenhetstrening ved å klikke her.

Gjerne 3-5 treningsøkter i uka kan du gjennomføre som utholdenhetstrening. Bare sørg for å ha flest rolige økter hvis du øker anntallet. 1-3 av øktene kan være med høy intensitet. Det er vanskelig å opprettholde høyt tempo over lang tid. Derfor er intervalltrening meget gunstig, altså trening som er delt inn i harde arbeidsperioder og roligere hvileperioder. På den måten kan du komme opp i høy intensitet, og holde intensiteten over en viss periode, før du roer ned, for så å starte på en ny hard periode. Begynn med relativt korte perioder hvis dette er nytt for deg, men øk etterhvert.

Intervallformen 4x4 er god. 4 arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 3 minutter hvileperiode mellom hver arbeidsperiode. Intensitet høy. God oppvarming (10-15 minutter). Relativt likt tempo hvert drag, gjerne noe roligere første drag. Pulsen skal bestemme tempoet, slik at du kanskje må gå fort hvis det er for slitsomt å løpe. Du skal bli sliten. Det er hele poenget:) Typiske utholdenhetsaktiviteter du kan benytte: Gå fort, jogge, løpe, sykle, svømme, ro/padle, ski/skøyter, step eller danse.

Fortsett ellers som du gjør. Det er viktig å være klar over at det tar noe tid å gå ned til ønsket vekt, men det vil skje dersom du bare er tålmodig:)

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Slanking
Tilbake til spørsmål og svar


Quiz: Hva vet du om spill?

Hva er LAN en forkortelse for?