Hopp til hovedinnholdet

Jeg har både diabetes og lavt stoffskifte. jeg er sånn passe fornøyd med kroppen din, men skulle ønske at magen min ikke stakk så ut. Ønsker tips på trening.

Jente 14 år
 

Spørsmål
Hei. Jeg er en jente på 14 med diabetes og lavt stoffskifte. Jeg er omtrent 1.60 høy tror jeg, og veier fra 50 til 52 mest. Jeg har ikke noe imot selve vekten min, jeg liker bare ikke at magen min stikker sånn ut. Det gjør at jeg ikke liker å gå i intilsittende ting, så lett som singletter. Jeg vil gjerne vite noen effektive treningsmåter (helst innetrening, regner mye her) og når, hva og hvor mye jeg burde spise. Jeg har nemlig litt problemer med å spise litt for usunt og da blir jeg ofte høy og setter mye insulin, og lavt stoffskifte gjør at det både er lettere å gå opp og vanskelig å gå ned. Jeg vil gjerne at det skal gå fort, men jeg vet det ikke går på 1,2,3. Men jeg vil gjerne vite noe som er effektivt om jeg virkelig går inn for det.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei du!
 
Jeh synes det høres ut som du burde hatt en prat med en ernæringsfysiolog for å få en gjennomgang av hva du bør spise for å få et stabilt blodsukker. Fastlegen din kan hjelpe deg med å gjøre en avtale.
Det er viktig at du vet hva du bør spise slik at du slipper disse svingningene du opplever i dag. Du må satse på et regelmessig måltid med sunne ingredienser hver 3-4 time. Jeg vil tro at legen din har snakket endel om hvor viktig det er med et regelmessig og sunt kosthold for deg, så nå har du muligheten til å gjennomføre det.  
 
Når jeg legger inn din alder, din vekt og lengde på et skjema vi har kan jeg se at du ligger kjempefint innenfor normalområdet. Jeg kan ikke tro at det er noe i veien med magen din, kanskje kroppsfasongen din er slik bygget. 
 
Trening er effektivt når man har diabetes og hvis man ønsker å komme i bedre form eller/og punktforbedre. Man kan ikke tenke at treningen skal gjøre deg slankere rundt magen, men du kan gjøre øvelser som vil stramme opp muskulaturen i mageregionen. Kanskje er det det som skal til for at du føler bedre velvære og trives med deg selv.
 
Øvelser du kan gjøre er sit-ups, "planken"-vanlig og sideveis. Jeg anbefaler deg å være god og varm når du skal gjennomføre dette slik at du ikke får vondt i ryggen av øvelsene. Hvis været er slik at du kan være ute, ta deg en rask gå-tur og jogg litt innimellom før du tar styrke inne. Trening er fantastisk for kroppen, og når du også har diabetes er det en god mulighet til å få et bedre og stabilt blodsukker ved å være mer aktiv.
 
Lykke til videre:-)
 
 

Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kosthold med diabetes type 1

Diabetes type 1 (colourbox.com)

Diabetes type 1 lever man med hele livet, derfor er det viktig at man blir trygg og fortrolig med sin egen situasjon. Riktig kosthold er viktig for å mestre sykdommen. I denne artikkelen gir ernæringsfysiologen tips for type 1-diabetikere.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn


Quiz: Hva vet du om alkohol?

Hvorfor skal man ikke drikke alkohol når man er gravid?