Hopp til hovedinnholdet

Skadelig å bruke vekter?

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en gutt på 13 år som er ganske mye sterkere enn de på min egen alder. Og lurer på om det er skadelig å bruke vekter? Hvilke konsekvenser får det? Jeg har og hørt at man burde bruke sin egen kropp (sit-ups, push-ups osv) men hvordan vet liksom kroppen at du ikke bruker vekter når du "bruker" deg selv?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Det er en vanlig misforståelse rundt styrketrening for barn og unge. Det er riktig at styrketrening for barn og unge kan være skadelig, og blant annet skade skjelettet, men det er bare hvis treningen utføres galt og/eller med for tung belastning. Så lenge du trener med god teknikk og unngår de veldig tunge løftene er styrketrening for barn og unge bare bra, og bør gjøres av alle. Styrketrening i ung alder styrker selvfølgelig muskulaturen godt, men også skjelettet styrkes i stor grad, noe du vil ha nytte av resten av livet.

Det er først når du begynner å trene med store belastninger, slik at du ikke klarer mer enn kanskje 1-5 repetisjoner, at fare for skade blir større. Grunnen til at slik trening kan være farlig for unge mennesker, er at skjelettet ikke er ferdig utvokst og hardnet. Det som får skjelettet til å vokse er at det dannes et mykt beinvev på begge endene av de enkelte knokler. Med tiden blir de myke endene hardere, og et nytt mykt lag dannes. Når skjelettet slutter å danne disse myke lagene vokser du ikke mer, og skjelettet er ferdig utvokst. Dersom du trener hardt kan løftene påvirke knoklenes myke ender, slik at de blir skadet. Dette kan føre til hemning i videre skjellettutvikling og skader for resten av livet. Vær derfor forsiktig med tunge løft i ung alder. Akkurat hvor grensen går mellom vekter og egen kropp som belastning er i mange tilfeller uklart, og det er belastningen som har betydning, ikke om det er en vektstang eller deg selv du løfter. Trening med vekter er altså ikke i utgangspunktet noe farligere enn styrketrening med egen kropp som belastning, men mange kan ha en tendens til å legge på for mye vekter for tidlig når de starter med vekdtrening, og da øker skaderisikoen. Begrenser du belastningen slik at du orker minimum 8-10 repetisjoner hver serie er risikoen for skade liten. Likevel vil jeg på det sterkeste anbefale å starte lettere, for at musklene og senene skal få en naturlig progressiv tilvenning til belastningen.

Det er også utrolig viktig å løfte riktig, uansett hvor stor belastningen er. Riktig innlæring av ulike øvelser bør derfor være hovedfokus ved styrketrening i ung alder. Jeg vil anbefale veiledning, men du kan også lære mye av å se videoinstruksjon av ulike øvelser. Du bør få noen til å se på når du utfører øvelsene, og komme med tilbakemeldinger. Ikke benytt noe ytre belastning de første gangene, og fokuser alltid på pusteteknikk og løfteteknikk ved hver repetisjon. Du kan se video om løfteteknikk ved å klikke her og her.

Det er absolutt ikke slik at alle som trener med stor belastning i ung alder får alvorlige skjellettlidelser i voksen alder, men faren er til stede og jeg vil derfor råde deg til å ikke trene med svært tung ytre belastning før du er ferdig utvokst (17-19 års alder). Mellom 8-20 repetisjoner per serie bør være passe.

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett