Hopp til hovedinnholdet

Tips til ukeplan

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg trenger litt hjelp med å lage et treningsplan som jeg kan følge. Jeg er i sånn passe god form allerede, men ønsker å bli sterkere, mykere og ha bedre kondis. Har veldig lite tid i uka, ingen mulighet til å trene ute med noe jeg trives med. Ingen trenings partnere. Er nesten blakk så flere dansetimer, trenings timer, videoer (har noen), utstyr (har theraband, yogamatte og vekt om helgen) osv.. er uaktuelt. Aktivitetene jeg trives med: Dans Svømming Aerobic Pilates Yoga Styrke Jogge (ingen mulighet) Aktivitetene jeg ikke trives med: Zumba Vekt trening Ballspill Lag idrett osv.. Sånn er mulighetene min for å trene så langt: Mandag: Svømming 08:30-09:30 På ettermiddagen har jeg kanskje mulighet for å trene for en eller to timer Tirsdag: Jazz dans (dette inkludere både styrke, utholdenhet og tøying) 18:30-20:00 Ballet (dette inkludere både styrke, utholdenhet og tøying) 20:00-21:30 Ingen andre muligheter til trening Onsdag: På ettermiddagen skal jeg trene for en eller to timer Torsdag: Jazz dans (dette inkludere både styrke, utholdenhet og tøying) 18:00-19:30 Ballet (dette inkludere både styrke, utholdenhet og tøying) 19:30-21:00 Ingen andre muligheter til trening Fredag: 1t 30 min med gym Ingen andre muligheter for å trene Lørdag: 2t - 2t og 30 min til rådighet for å trene Søndag: 1t til rådighet for å trene Kan du vær så snilt å lage ett grovt trenings plan for meg, takk:-)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Slik jeg leser spørsmålet ditt har du jo allerede en grovplan. Ønsker du å trene jazz dans og ballet de dagene du har satt opp, og er det treningstider en klubb da det passer for deg, så er det i boks, er det ikke?

Jeg tenker å gi deg noen tips til trening som du kanskje vil like, på bakgrunn av hva du skriver, og så synes jeg du selv må lage planen ferdig. Skriv opp ukedagene nedover på et ark, sett opp tidspunkt, innhold og mål for økta. Bruk gjerne en tabell (noe jeg ikke får gjort i denne svartjenesten), så det ser noe alla slik ut:

                 Tidspunkt                Innhold                  Mål for økta

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lørdag

Søndag

Du har gratis tilgang til gode treningsvideoer gjennom youtube, og det ligger mange ulike aerobicprogrammer, intervalltreningsprogrammer, styrkeprogrammer osv. Klikk på treningsprogrammene for å se et eksempel på hver. F.eks. intervallprogrammet er relativt kortvarig, men gir god effekt. 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett