Hopp til hovedinnholdet

Dekker jeg behovet for mikronæringsstoffer?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er sykt fokusert på dette med å dekke MIKROnæringsstoff-behovet...Lurte bare på hvor mye gr.saker / frukt osv som må ned for å dekke dette behovet og hvordan kan man i det hele tatt vite hvor mye av de forskjellige stoffene man trenger? Trener ca 5-6 styrke økter og 3-4 "cardio" økter ukentlig, og med økt energibehov kommer vel også et økt behov for mikroæringsstoffer(?) KOSTHOLD : 3000-3500 kcal : MYE havregryn, egg, melk,mager kesam, banan, moderat kjøtt, litt søtpotet og ris(natur/brun) ikke hvit polert. Så på kvelden er da jeg legger til gr.sakene fordi de metter så og tar lang tid å spise : Har alltid en form for salat der jeg gjerne mikser et godt stykke av et kålhode eller en isbersalat (150-200 gr) med 1-2 tomater ELLER 1 paprika. Alternativt til salat/kål kan det ofte bli en pakke på 450 gram frosne brokkolitopper eller rosenkål(men en del vannvekt).. Slenger kanskje på litt mer hvis jeg orker men ofte så blir det med det. Dette er uansett ikke absolutt... Det beste kostholdet er jo variert, så prøver å variere litt utenom dette også.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Så lenge du spiser variert, sunt, regelmessig (hovedmåltid hver 3-4 time + 1-2 mellommåltider per dag) og passe mye til hvert måltid, så får du i deg alt du trenger av mikronæringsstoffer. Du kan gratis laste ned et program som heter "mat på data" fra matportalen.no. I programmet kan du se hvilket behov ulike befolkningsgrupper har (f.eks. lite aktive, middels aktive, svært aktive, alder og kjønn). Du kan også se hva ulike matvarer inneholder av ulike næringsstoffer.

Med det kostholdet du beskriver får du dekket alle behov for de ulike mikronæringsstoffene. Variasjon er som du sier viktig, så fortsett å variere kostholdet. Det anbefales et inntak på minimum 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukter per dag (ca. 100 gram utgjør en porsjon). Frukt, grønnsaker og bær inneholder mye vitaminer og mineraler.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett