Hopp til hovedinnholdet

Hvordan se resultater fra treningen?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 18 år som trener 5-6 dager i uka, spiser over gjennomsnittlig sunt og drikker så og si aldri alkohol lenger for jeg vet det ødelegger for treningen. Jeg klarer ikke å spise usunn mat/mat med for mye fett og sukker i uten at jeg får ekstrem dårlig samvittighet. Jeg tenker på hva jeg spiser hele tiden og at det MÅ være sunt. Jeg blir ekstremt sliten av det og jeg har fått høre av flere av vennene mine, inkludert foreldrene mine at jeg burde gå til psykolog for de mener jeg har fått denne nye spiseforstyrrelsen, ortoreksi. Problemet mitt er at jeg ikke oppnår resultater av treningen. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg løper 4-5 ganger i uken, både langkjøring og intervalltrening kombinert med styrke. Jeg har trent i et år, men det har ikke blitt ordentlig seriøst før april/mai-ish. Jeg blir lei meg hver gang jeg ser meg i speilet for jeg har så dårlig selvtillit og følger meg stygg og feit for jeg ikke blir tynnere. Jeg er 169 høy og veier 58. Jeg har store lår, litt mage og dobbelthake og har lyst til å bli tynn, men jeg får det virkelig ikke til. JEG TRENGER HJELP.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Vekten din er ikke spesielt høy i forhold til høyden din. Jeg vil uansett anbefale deg å ikke tenke på vekten engang, fordi vekten kan variere mye fra dag til dag, og tar ikke hensyn til kroppssammensetningen din.

Når det gjelder resultatene fra treningen så er det viktig at du starter å jobbe med kroppen din, og ikke i mot den! For at treningen skal være hensiktsmessig og gi gode resultater kreves ulike næringsstoffer, og det er viktig at du spiser nok og variert. Jeg tenker også det kan være lurt å oppsøke en psykolog, for å snakke om dette, da det virker som du har et ekstremt fokus på sunn mat. Med 5 treningsøkter i uka trenger kroppen jevnlig næring for å bygge seg sterkere. Variasjon i kostholdet er bra, og det er kjempe fint at hverdagskostholdet er basert på sunne matvarer som: 

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker) 
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, gulost) 
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt) 
  • Egg
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, laks, fiskekaker med minst 50 %fisk, crabsticks, etc) 
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. 
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. Avocado og nøtter er også en veldig fin kilde til sunt fett.
  • Linser, bønner og erter

Om du inn i mellom inntar noe mer usunt vil ikke spille noen stor rolle, og det er viktig å ikke bli for opphengt i å hele tiden spise sunt. Hvis du nå føler du ikke klarer å spise noe usunt fordi du får dårlig samvittighet, ville jeg oppsøkt hjelp. Det er ikke negativt å spise noe usunt inn i mellom, så lenge hverdagskostholdet er variert og sunt.

Ikke jobb mot kroppen. Husk å innta næring direkte etter trening (spesielt hard trening). Kroppen trenger noe karbohydrater, protein og væske direkte etter hard trening. Drikker du f.eks. 0,5 liter skummet eller ekstra lett melk, styrk eller lignende direkte etter trening får du i deg det du trenger. Innen 2 timer etter en treningsøkt anbefales et skikkelig måltid, som f.eks. en middag bestående av grønnsaker, fisk, egg eller kjøtt, potet, ris eller pasta osv. Gode måltidsrutiner er bra, og prøv gjerne å forholde deg til et slikt opplegg: 3-4 timer mellom hvert hovedmåltid.

  • frokost
  • lunsj
  • middag
  • kvelds
  • + 1-2 mellommåltider i løpet av dagen. F.eks mellom frokost/lunsj eller mellom lunsj/middag. Antall mellommåltider avhenger av treningsmengden din, og jeg vil anbefale et lite mellommåltid direkte etter trening.

Lykke til videre, og ikke vær redd for å oppsøke en psykolog for hjelp til å få et mer avslappet forhold til mat.

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett