Hopp til hovedinnholdet

Hvor ofte bør jeg spise? Hvor mange måltider per dag anbefales?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei! Lurer på hvor mange måltider jeg burde spise? Jeg pleier å spise litt frokost, stor middag og kvelds. Men de er ganske få og store. Når jeg er på skolen og er sulten før matfri, burde jeg ta en frukt eller no? Hvor mange måltider er vanlig? Kan dere komme med forslag til hva og når jeg burde spise i løpet av hverdagen? Trenger hjelp. (Jeg vil ikke spise lite og så spise mye, noe som kanskje vil resultere til at jeg blir større.) Dette ble litt komplisert. Håper dere skjønner spørsmålet mitt(?) Takk! Gutt, 16 - 17

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Generelt anbefales 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider per dag. Et av mellommåltidene kan du ta direkte etter trening, det andre f.eks. mellom frokost og lunsj. 

Det er ikke meningen at du skal gå rundt å være sulten - kroppen din trenger å få tilført både energi (kalorier) og næringsstoffer som proteiner, vitaminer og mineraler fra maten. 

  • Spis 4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds), og 1-2 mellommåltider per dag. Hvor mye mat du trenger til hvert måltid, avhenger av hvor mye aktivitet du er i. Er du veldig aktiv med idrett eller mye annen fysisk aktivitet bør hvert måltid være større enn hvis du stort sett er passiv og sitter mye stille. Regelmessige måltider med maksimalt 3-4 timer mellom hvert hovedmåltid anbefales. Ved å ikke la det gå for lang tid mellom måltidene unngår man å bli skrubbsulten til neste måltid. Regelmessige måltider kan derfor bidra til at man spiser passe mye til hvert måltid og holder energien oppe igjennom dagen. 
    • Et mellommåltid er mindre enn et hovedmåltid. Det kan være en rå gulrot, kålrot, et eple, yoghurt/biola med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg
  • Vann er den beste tørstedrikk, unngå å drikke sukkerholdige drikker som brus, iste, iskaffe og lignende til hverdags

La kostholdet være variert, det vil si at det kan inneholde litt av alt, men til hverdags bør man helst velge mest av disse matvarene:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker). Brødskalaen kan være et godt hjelpemiddel ved valg av brød, velg helst de      som er merket med grovt eller ekstra grovt. Frokostblandingene kan du også lage selv dersom du har lyst. Bruk gjerne havregryn, 4-korn, litt usaltede nøtter, rosiner og frø. Med litt bær eller eller frukt oppå gjør det ekstra godt:)
  • Melk- og meieriprodukter (for eksempel skummet melk, ekstra lett melk, lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurt, skyr, kesam, guloster og andre oster) 
  • Kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt, karbonadedeig/magrere kjøttdeig/kyllingkjøttdeig) 
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, torsk, laks, sei, ørret, reker, kaviar etc) 
  • 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. 1 porsjon kan f.eks. vær en banan eller en skål salat. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. På frukt.no finner du mange gode oppskrifter på hvordan du kan tilberede frukt, bær og grønnsaker, f.eks. smoothies.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. I fet fisk og vegetabilske oljer/nøtter/avocado/oliven er det mye umettet fett. Dette regnes som sunt fett, og det er derfor det anbefales å velge matvarer med disse fettkildene.
  • Linser, bønner og erter kan gjerne brukes i middagsretter, lunsjretter og salater. De er rike på fiber og protein. De er også billige.

Dette ble mange råd og det kan være vanskelig å følge alle. For å oppsummere det viktigste;spis regelmessige måltider, velg vann som tørstedrikk, unngå søtsaker, snop, snacks og brus/saft som inneholder sukker til hverdags og vær i mye aktivitet. Husk likevel at det er lov å kose seg i blant!:)

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett