Hopp til hovedinnholdet

Flat mage til sommeren?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! jeg er en jente på 16 år. Jeg bare lurte på om jeg kan klare å få flat mage til sommeren viss jeg trener 5-6 dager i uken, og jeg trener fotball tre av dagene, styrke også kanskje tre, og så jogger jeg kansje to ganger i uken. Jeg spiser sånn halvveis sunt, altså jeg har kansje et normalt kosthold. Jeg spiser kansje godteri en til to ganger i uka, og det er i helgene, men jeg prøver å begrense meg. Jeg er 174cm høy og veier rundt 70kg. Ja jeg veier mye, men jeg har veldig tung benbygning. Jeg har helt normal mage, ikke tjukk eller tynn, men det lille fettet helt nede på magen går liksom aldri vekk! så jeg håper på så godt svar som mulig! :-)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Du ønsker tips til trening og kosthold, og målet ditt er å oppnå en flatere mage. Her skal du få noen tips :)

Jeg vil anbefale deg å ikke tenke på vekten. Som du selv er inne på tar ikke vekten hensyn til kroppssammensetningen din, og så lenge du kan være fornøyd med deg selv, så har ikke vekten noen betydning. 5-6 treningsøkter i uka og et normalt sunt kosthold høres meget bra ut for å utvikle en sterk og sunn kropp. Prøv også å fokusere på hverdagsaktiviteter, ved å unngå for lange perioder med stillesitting i hverdagen. Utnytt mulighetene i hverdagen til å være i aktivitet, gjennom å gå turer, gå eller sykle når du skal et sted og ellers holde på med aktiviteter som innebærer bevegelse.

Når det gjelder trening vil en kombinasjon av utholdenhetstrening/fotballtrening og styrketrening hver uke være ideelt. 3 fotballtreninger, 2 gode styrkeøkter for hele kroppen og 1 rolig og langvarig økt per uke er nok passe. 

Du får mye intervalltrening gjennom fotballtreningen, så lenge du tar i alt du kan på trening. Hvis du føler du ikke får tatt deg skikkelig ut gjennom fotballtreningen kan du også prøve en annen type intervalløkt i uka, som du ser eksempel på her. Målet er å bli skikkelig sliten, kjenne at puls og pust øker kraftig i frekvens og at du blir varm av det. Videoene til Fitnessblender på youtube er gode, og inneholder stor variasjon. Velg gjerne ut flere programmer derfra hvis du liker den type trening! Svært effektiv trening :)

Når du trener styrke kan du gjerne utføre video 1 og video 2 i et helkroppsprogram. Utfør gjerne to runder med hele programmet per økt, eller tilpass slik at økten varer i 30-45 minutter, hvor du tar i skikkelig på hver serie!

Kostholdet bør være mest mulig variert. Matvarer du gjerne kan fokusere kostholdet på er grove kornprodukter og fullkornsprodukter, fisk og annen sjømat, magert kjøtt, mager melk og meieriprodukter, grønnsaker, frukt, egg, mandler/nøtter, belgfrukter (bønner, linser osv.). Unngå for mye sukker i hverdagen. Godteri, kaker, brus, energidrikk, saft osv. kan du innta f.eks. en dag i uka, men prøv å begrense inntaket i hverdagene. Hold deg gjerne til 4 hovedmåltider hver dag (frokost, lunsj, middag, kvelds) og evt. 1-2 mellommåltider. Et mellommåltid kan bestå av en grønnsak eller en frukt, og utgjør et mye mindre måltid enn et hovedmåltid. Utenom disse 5-6 måltidene trenger du ikke innta noe ;) Et mellommåltid kan gjerne komme direkte etter trening, f.eks. en frukt og en proteinrik yoghurt, cottage cheese med litt syltetøy eller melk :)

Godteri 1-2 ganger i uka går nok greit ja, og det er bra du holder deg unna søtsaker i ukedagene!

Lykke til videre. Ta i skikkelig når du trener styrke og intervalltrening, og kjenn at du blir utslitt og svett av det :) Snakk med treneren din om treningsinnholdet slik at du ikke trener på tvers av trenerens råd. Treneren din kjenner deg bedre enn jeg gjør, og du selv kjenner deg selv best. Kjenn etter om treningsmengden blir passende, og kommuniser med treneren din om egentrening!

 

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett