Hopp til hovedinnholdet

Hvordan opp i vekt?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! ¨ Jeg er en 15 år gammel jente, jeg er 1.64,5 cm høy og veier 40 kg. Jeg har virkelig lyst til å gå opp i vekt og har lest og lest på nett og her inne på Ung om åssen man kan gå opp i vekt. Har lest at man må spise fisk, fet fisk.. Melk, nøtter osv. Men det funker rett og slett ikke. Jeg VET at jeg er undervektig og vennene mine sier at jeg bare er heldig.Jeg kan spise så mye junkfood jeg bare vil, uten å bekymre meg for å gå opp i vekt. Men de vet jo ingenting om det. Jeg HATER å ha høy forbrenning, jeg vil ha litt raskere forbrenning. Jeg vil veie 50 kg. Men forbrenningen min ødelegger alt sammen. Jeg klarer ikke å legge på meg og INGEN på denne jord tar meg seriøst. Jeg gråter hver natt fordi jeg HATER kroppen min. jeg vil faen meg ikke være tynn, jeg vil være SLANK på en pen måte :/ jeg vil også ha større pupper, siden jeg bruker bh størrelse a :( hva skal jeg gjøre? er UTROLIG frustrert, sint og lei meg. ps: takk for at dere gjør min hverdag litt bedre :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Jeg tror det er viktig at du fortsetter å spise mye, og spesielt mye sunn, og samtidig energirik mat, som nøtter, mandler, fet fisk osv. I tillegg er det viktig å trene styrke, for å stimulere musklene til å utvikle seg og bli noe større. Du vil ikke få store muskler på kort tid, så du trenger ikke bekymre deg for det, selv om du trener svært hardt og riktig. Som 15-åring er det greit å ikke trene styrke med for mye ytre belastning, men noe kan du ha. Tilpass motstand slik at du orker minimum 8 repetisjoner per serie, men samtidig blir skikkelig sliten når du nærmer deg 15 reps. Du kan gjerne trene hele kroppen når du trener styrke. I starten kan du prøve å sette sammen video 1 og video 2 til et program, som du utfører 3 ganger i uka. Ta i skikkelig når du trener styrke, og kjenn at musklene jobber! Etter noen uker kan du evt. plukke ut noen flere øvelser herfra. Velg først og fremst kroppsvektøvelser. Ellers kan du følge kostholdstipsene du har sett her på ung. Her er tipsene på nytt:

For å øke vekten din på en sunn måte, kan du prøve å gjøre maten din mer energitett. Det kan du gjøre ved å tilsette litt ekstra sunt plantefett til måltidene. For eksempel ved å blande litt olje (raps- og olivenolje er sunnest) i havregrøten til frokost, spise en avocado sammen med lunsjen, eller ha en god oljedressing over salaten/middagen. Nøtter er også en veldig energitett matvare med sunt fett. For eksempel vil en pose (100 gram) nøtter gi like mye energi (kalorier) som et stort middagsmåltid.
Du kan også prøve å spise mer fet fisk. Spis gjerne opptil fire måltider med fisk i uka. Varier mellom f.eks laks, makrell, ørret og sild (fet fisk) og torsk, abbor, sei osv. (mager fisk).

Fett er det mye energi i, men det er viktig at det er det sunne fettet man spiser. Det sunne fettet, som vi kaller enumettet og flerumettet, kommer fra planteriket samt fisk og sjømat.

Å spise regelmessige måltider er også viktig, slik at du sørger for å få nok sunn og variert mat. Rundt 4 faste hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider hver dag, er bra. Flere små måltider er bedre enn få og store måltid. Du kan øke antall mellommåltider dersom du er i mye aktivitet. 

Kostholdet bør være variert, det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød, havregryn, hele korn og frokostblandinger uten sukker)
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, gulost)
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Egg
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør.
  • Linser, bønner og erter.

Prøv å sett sammen måltidene dine med matvarer fra 3 forskjellige grupper og i like deler:

1: Fullkornsris, fullkornspasta, grovt brød, hele korn, poteter

2: Fisk, kjøtt, egg, ost, bønner, linser og erter

3. Grønnsaker og frukt/bær

Vi kommer i alle størrelser og former, og det handler mye om at man må prøve å godta den man er, men jeg vet det kan være en prosess. Jobb med deg selv for å fokusere mer på å akseptere deg selv som den du er. Det viktigste er at man fører en sunn livsstil slik at man får en sterk og frisk kropp.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett