Hopp til hovedinnholdet

Tips til treningsprogram

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt på 16 år som så veldig har lyst til å skaffe meg et hardt treningsprogram, der jeg kan føle fremgang. Føler at jeg har letet over alt uten noe lykke. Ønsker et program som jeg kan bruke hjemme. Har manualer opp til 14kg. PS, jeg er veldig slank! Håper jeg kan få hjelp til dette! :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Du ønsker altså tips til et hjemmetreningsprogram som vil gi økning i styrke og muskelvekst? Det jeg vil anbefale er at du trener styrke 2-3 ganger i uka, hele kroppen hver økt, og at du tar i skikkelig og kjenner at musklene blir slitne i løpet av hver økt. Du kan som hovedregel tilpasse motstanden slik at du orker 8-15 repetisjoner hver serie, og du kan utføre 3 serier for hver øvelse. 1. minutt pause mellom seriene er ok. Du kan utføre 1-2 øvelser for hver muskelgruppe. En oversikt over muskelgrupper og øvelser kan du se her (noen øvelser kan utføres med egen kroppsvekt, noen med manualer og andre med mer utstyr).

Det er viktig å utføre bevegelsene rolig og kontrollert, og fokusere på å gjøre øvelsene riktig, fremfor at motstanden skal være så stor. 

Du kan f.eks. starte med knebøy, utfall og markløft med manualer, deretter benkpress/skråbenkpress, flyes, skulderpress, omvendt flyes, enhåndsroing, og eventuelt bicepscurl og dips (hvis du ikke er utslitt i armene allerede). For å trene mage kan du utføre øvelsen planken.

I forkant, og like etter trening bør du innta noe karbohydratrikt og proteinrikt. F.eks. sjokolademelk egner seg godt som restitusjonsmåltid. En brødskive med egg eller skinke 1 time før trening er greit.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett