Hopp til hovedinnholdet

Forskjell på kreatin og protein?

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt på 21 år. Jeg lurer på om du kunne forklare meg litt om hva egentlig forskjellen mellom KREATIN og PROTEIN. Jeg har trent i 8 månder nå, har trent styrke før også men så slutta i et helt år, har begynt fra januer nå i år. Jeg trener 5 dager i uka styrke! Og drikker 500g etter treninga. Men i det syste så føler jeg meg at jeg blir så hardt i armene, så leste jeg noe på nett of bestillte noe kreatin.. Det som jeg lurer på om kan jeg drikke kreatin før treninga og protein etter? Jeg trener mye styrke derfor vil jeg bli stor i mus skelmassen. Takk for svaret

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Forskjellen kjemisk sett er at kreatin er en organisk syre, mens protein er en sammensetning av aminosyrer. Aminosyrer er også organiske syrer, men kreatin er ikke en aminosyre. Proteiner er selve byggematerialet i muskelcellene dine, mens kreatin finnes lagret i musklene som kreatinfosfat, og gir musklene energi. Store lagre av kreatinfosfat i musklene gir potensielt stor kraftutvikling ved eksplosive og/eller maksimale muskelkontraksjoner. Kreatin har vist seg å gi god effekt på omtrent 2/3 av brukerne. Ved kreatinbruk må du være nøye på å følge instruksjonen på pakningsvedlegget. Her står når og hvor mye du skal innta.

Så lenge du spiser nok og får i deg tilstrekkelig mengde protein gjennom kosten er det ikke nødvendig med proteintilskudd. Gode proteinkilder for å bygge muskler er egg, melk/melkeprodukter, kjøtt (kylling, kalkun, svin, storfe, vilt), fisk, bønner/belgfrukter. Det er viktig å få i seg næring direkte etter trening, da først og fremst karbohydrater og proteiner i tillegg til vann. Hvis du f.eks. drikker 5 dl melk + en frukt får du i deg det du trenger. Du kan også kjøpe proteintilskudd hvis du f.eks. ikke tåler melk eller absolutt vil ta tilskudd, men effektene blir de samme så lenge du får i deg næringsstoffene. Ofte er proteintilskudd relativt dyrt. Hvis du skal kjøpe tilskudd vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en norsk produsent for å unngå risiko for forurensning i produktet (selv om det kan være litt dyrere).

Min anbefaling er å sørge for dekket proteinbehov gjennom kosten. 1,5-2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag anbefales dersom målet er å øke muskelmassen. Et høyere inntak gir ingen ytterligere effekt, selv med intens styrketrening daglig. Hvis du veier 80 kg trenger du maksimalt 160 gram protein per dag.

Jeg ville også ventet noen år med kreatintilskudd, og fokusert mer på å forbedre løfteteknikk i første omgang. De fleste har mye å hente ved å forbedre teknikk. Når teknikken er forbedret vil kreatintilskudd kunne tilføre ekstra progresjon (for ca 2/3 av brukerne). 

 

Lykke til videre!




Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett