Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor ingen skader selv ved hard styrketrening?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Jeg er 192cm høy og veier 80 kilo. Jeg driver med tung styrketrening, og har gjort dette i 3 år nå. Jeg har aldri pådratt meg skader av det, men jeg jeg har lest så mye om at det hemmer vekst og er skadelig for kroppen. Så mitt spørsmål er egentlig, hvorfor har jeg blitt så høy som jeg er og hvorfor har jeg ingen skader selv om jeg driver med tung styrketrening?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Så bra at du har trent godt og ikke pådratt deg skader. Det er ikke slik at alle som trener hard styrke fra de er unge pådrar seg skader, men risikoen for å pådra seg skader ved tung styrketrening er større for unge mennesker i vekst enn dersom man er ferdig utvokst. Det skyldes blant annet skjellettes oppbygging. Hos unge mennesker i vekst består skjellettet av mer vann og protein enn hos voksne mennesker, hvor tettheten av mineraler som kalsium og fosfat er økt. Dette gjør at skjellettet hos barn og unge er mykere enn hos voksne, og kan lettere deformes ved svært tung belastning. I tillegg er knokler i vekst myke i endene (epifyseskivene). En knokkel blir lengre ved at det dannes et mykt beinvev på endene, som gradvis hardner, før et nytt lag mykt beinvev dannes utenpå. Disse myke endene kan ta skade av svært tung belastning, og føre til skjellettskader. Som jeg skriver, så KAN dette skje, og det er ikke slik at det skjer alle som utsettes for svært tung belastning.

For å redusere risikoen for skjellettskader anbefales derfor styrketrening for barn og unge med lavere belastning enn for voksne. Lekpreget styrketrening, som hinderløyper, klatring, hopp/landing og lignende gir god styrketrening uten at belastningen blir for ensidig og stor. Variasjon er et annet nøkkelbegrep innenfor styrketrening for unge, og bør være en naturlig del i treningen.

Selv om du har trent svært hardt i flere år nå, så kan du gjerne prøve å variere mer, og utføre mer trening med lavere motstand, og heller flere repetisjoner (hvis du trener systematisk styrketrening).

Det er kjempe bra hvis du ikke opplever noen skader i skjellettet, og styrketrening, hvis det gjennomføres fornuftig, gir potensielt veldig god effekt på både muskler og skjellett! Teknikk er svært viktig, så sørg for å få god veiledning.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett