Hopp til hovedinnholdet

Ok puls ved løping?

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei, Da jeg løper 5km så pleier jeg å prøve å løpe den så fort jeg kan engang i uken og da pleier jeg å ligge på 90 til 98% av maks puls i følge Garmin klokken min. Spørsmålet mitt da er om dette er bra trening? Fordi den pulsen er jo innenfor intervall sonene.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Har du testet makspuls ordentlig, og ligger mellom 90-98 % av maks i snitt på 5 km? Det er i så fall veldig høy snittpuls, og ikke mange klarer å holde en så høy intensitet over såpass lang tid. 

En økt i uka hvor du ligger på mellom 90-95 % av makspuls er helt greit, og noen økter kan gjerne utføre roligere. Til sammen kan du ligge på omtrent 1-2 timer i løpet av en uke i intensitetssone rundt 90 % av makspuls.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett