Hopp til hovedinnholdet

Hvordan vet jeg om jeg trener for mye?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, Hvordan vet man om man trener for mye? Hva vil det si å være trenings narkoman? Jeg trener hver dag ca 3 timer per gang ballet og taekwondo .... Kan dette være farlig? Takk

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Vanligvis kjenner man selv om treningsmengden er for stor. Symptomer for overtrening kan være: 

-blir lett trett
-søvnforstyrrelser
-kan gå ned i vekt
-svetting/nattsvetting
-hodepine
-svimmelhet
-hjertebank
-økt hvilepuls
-liten evne til å ta seg inn igjen.
-indre uro
-deprimert

Så lenge du føler deg pigg og opplagt, og gleder deg både i forkant og underveis i treningsøktene, så er det antakelig ikke noe problem at du trener såpass mye. Det er viktig å hvile nok (sove nok, 7-9 timer i døgnet anbefales), spise nok og variert (så du får i deg alle næringsstoffene du trenger) og variere i treningsform og intensitet. Så lenge du varierer mellom ballett og taekwondo, får du allsidig treningsbelastning, og risikoen for overtrening blir mindre enn hvis du kun hadde fokusert på en ting. 

For å få mest mulig ut av treningen og samtidig unngå overtrening er det viktig å ha et variert og sunt kosthold, og ligge i energibalanse (innta like mye næring som du forbruker). Under ser du en liste over nyttige matvarer som bør være en del av ditt daglige kosthold:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker). Brødskalaen kan være et godt hjelpemiddel ved valg av brød, velg helst de som er merket med grovt eller ekstra grovt. Frokostblandingene kan du også lage selv dersom du har lyst. Bruk gjerne havregryn, 4-korn, rosiner og frø. Bær og eller frukt oppå gjør det ekstra godt:)
  • Melk- og meieriprodukter (for eksempel skummet melk, ekstra lett melk, lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurt, skyr, kesam, guloster) 
  • Kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt, karbonadedeig/magrere kjøttdeig/kyllingkjøttdeig) 
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, torsk, laks, sei, ørret, reker, kaviar etc) 
  • 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. 1 porsjon kan f.eks. vær en banan eller en skål salat. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. På frukt.no finner du mange gode oppskrifter på hvordan du kan tilberede frukt, bær og grønnsaker, f.eks. smoothies.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. I fet fisk og vegetabilske oljer/nøtter/avocado/oliven er det mye umettet fett. Dette regnes som sunt fett, og det er derfor det anbefales å velge matvarer med disse fettkildene.
  • Linser, bønner og erter kan gjerne brukes i middagsretter, lunsjretter og salater. De er rike på fiber og protein.

Det er også viktig å ha et regelmessig måltidsmønster, det vil si at du spiser frokost, lunsj, middag og kveldsmat hver dag med maks 3-4 timer i mellom. I løpet av dagen er det også vanlig å ha 1-2 mellommåltider, dette kan være f.eks. frukt, grønnsaker eller en liten yoghurt. 

Siden du kommer til å trene en god del vil jeg foreslå at du har med deg et mellommåltid som du kan spise rett etter treningen feks. en yoghurt, skyr, banan, et knekkebrød, en sjokolademelk eller lignende. Innen to timer etter treningsøkten kan du spise et større måltid (middag eller kveldsmat avhengig av måltidsrytmen din). Variasjon er nøkkelen.

Kjenner du deg veldig sliten i perioder kan det være at du bør roe litt ned i treningsmengde. Har du overskudd og mye energi så er det greit å trene mye. Variasjon er nøkkelen både når det gjelder kosthold og trening!

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett