Hopp til hovedinnholdet

Teknikktrening i fotball

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er veldig aktiv, og benytter hver ledige stund til å trene fotball. Jeg ønsker å komme så langt som mulig i sporten, og er villig til å gjøre utrolig mye for det. Så jeg lurer på om du har forslag til øvelser for teknikktrening for en forsvarsspiller? Og veldig gjerne eksempel på en slags timeplan som varer fra mandag til fredag.. Takk.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Jeg vil anbefale deg å snakke med treneren din om å utvikle en egentreningsplan, som er tilpasset fellestreningene på laget, og som gir deg ekstra trening av det du trenger å bli bedre på.

Litt om skudd og langpasninger. Flere faktorer er avgjørende for hvor hardt du kan utføre et skudd i fotball. Skuddteknikk (tilslag, treffpunkt, sentralbevegelse, standfot), muskelstyrke og eksplosivitet er svært viktig. Så litt mer utdyping av teknikkmomentene:

- Standfot: Hvis du er høyrebent (skyter med høyre) er venstre fot standfot. Standfoten settes bestemt ned i bakken ved siden av ballen og bidrar til å overføre kraften fra løpefarten du har opparbeidet til kraften du påfører ballen.

- Sentralbevegelse: En bevegelse som starter ved aktivering av kroppens store muskelgrupper og videreføres til kroppens mer perifere (ytre) muskler. Ved skudd i fotball er sentralbevegelse et viktig teknisk moment. Når du setter standfoten ved siden av ballen stopper den horisontale hastigheten du har opparbeidet gjennom løpsfasen. Målet er så å overføre kraften du har opparbeidet i løpsfasen til å skape en rotasjon ved hjelp av musklene i hofte, sete, lår, mage og rygg, og deretter videreføre denne kraften utover til de aktuelle musklene for selve sparket. Selve bevegelsen for skudd i fotball starter dermed i de sentrale og store muskelgruppene som ligger sentralt i kroppen (sete, hofte, lår, mage, rygg), videreføres utover i kroppen og avsluttes gjennom en snert i musklene rundt kne og ankelledd. 

- Treffpunkt: Du kan se en video som viser treffpunkt her (treffpunkt midt på ballen, med strak vrist)

- Tilslag: Fullfør sparket "gjennom" ballen, altså fullfør bevegelsen selv etter du har sparket ballen.

- En fotballspiller må fort komme opp i toppfart, fordi en sprint ofte bare varer i 10-20m. Klikk her for tips til hurtighetstrening
- En fotballspillers spenst er ofte en god indikator på evnen til å akselerere. Klikk her for tips til spensttrening
- En fotballspiller må ha relativ styrke, og her vil et styrkeprogram kunne øke farten signifikant. Spesielt trening av musklene i beina er viktig. Klikk her for tips til styrketrening

Mange gode tips og videoer kan du se her.

For å trene på første touch kan du enten spille med en vegg eller en medspiller. Tren på å møte ballen i det den treffer bakken (tilpass din egen plassering i forhold til ballens nedfallspunkt) der det er mulig, men tren også på å dempe med andre kroppsdeler enn foten. For å oppnå bedre ro med ballen er det viktig å trene opp ballkontroll. Jo bedre ballkontroll du har, jo enklere er det å løfte blikket og bruke energi på andre faktorer enn å holde kontroll på ballen. Videoene i lenken over og lignende øvelser øker ballkontrollen din. Når det gjelder det å bli flinkere til å søke rom, kan du på treninger tenke at du aldri skal stå i ro (slitsomt i lengden, så gjør det i perioder i starten). Poenget er at du skal plassere deg på nytt direkte etter du har spilt fra deg ballen. Løp til nye områder, eller "rom". Bevegelse utløser pasning! Sett deg derfor personlige mål med treningsøktene når dere øver på spill, at du i perioder skal fokusere på å bevege deg så fort du har spilt fra deg ballen. Oppsøk områder hvor du får et fritt spillerom. Selv om du ikke får ballen tilbake skaper du kaos i det andre lagets rekker, ved at kanskje en spiller følger etter deg. Da drar du med deg en spiller, og lager rom for andre medspillere. Det er også bra for laget :) Tenk at bevegelse utløser pasning, og samtidig skaper kaos i motstanderlaget. Med en gang du har spilt fra deg ballen starter du en ny og rask bevegelse til et nytt område. Det trenger ikke være så lange løp hver gang, men skift posisjon raskt.

Du må gjerne lese og se video av ulike treningsøvelser i lenkene jeg har vist til, men det er viktig at du samkjører treningen med fotballtreneren din, slik at treningen blir tilpasset deg og dine mål. Lek og aktivitet med ball i hverdagen er lurt.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett