Hopp til hovedinnholdet

Trene eksplosivitet for håndballspiller

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg spiller håndball (strek) og har både i gymtimer og på håndballbanen fått tips om å øke eksplosivitet, spenst og hurtighet. Vet ikke helt hvordan jeg skal trene på disse riktige tingene. Til nå har jeg egentlig bare trent uten og satt meg noen spesifikke mål. Dette ønsker jeg en endring på! Lurer derfor på om jeg kunne fått hjelp til å sette opp et godt PROGRAM som passer godt til de tingene jeg trenger forbedre meg i (Eksplosivitet). Jeg vet ting som at jeg skal ta få repetisjonen, lange pauser, flere sett osv. Men hvordan? Jeg er også litt for ung til å trene med tunge vekter enda. Hva gjør jeg da? Tror du du kunne sett opp noen alternative øvelser, helst mange øvelser satt sammen til et program med baktanke på det at jeg er håndballspiller. Har allerede litt av styrken i meg og har lenge trent den basiske styrken (?), hele kroppen. Føler meg klar til å jobbe mot mer viktige mål begrenset inn til et spesielt område. Og da selvfølgelig nå dem! ;-) Kunne du hjept meg med d?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Så bra du har trent basisstyrke og trives som strekspiller. Gjennom trening av basisstyrke for hele kroppen legger du et godt grunnlag for å kunne trene mer spesifikk styrke senere.

Du må snakke med treneren din, og bli enige om hvor mye du bør legge vekt på eksplosivitet, altså hvor mange økter i uka du bør fokusere på dette. Du trener antakelig allerede ganske mye, og jeg vil tro 1 økt i uka vil være passende, men samkjør dette med treneren din.

Du trenger ikke trene med ytre motstand for å øke eksplosiviteten din. Både hurtighetstrening, spensttrening og styrketrening vil være effektivt. Generelt gjelder prinsippene du er inne på, altså at du må ta i maksimalt hver serie, ha fullt fokus og konsentrasjon, og ha relativt lange pauser mellom seriene. Eksempler på øvelser kan du se her og her. Disse øvelsene vil gi deg både økt styrke, hurtighet og spenst, og øke din eksplosivitet. Sørg for å ha full innsats på hver øvelse, og jobb så raskt som mulig, samtidig kontrollert. Les ellers i artiklene vist til under svaret for mer informasjon om de ulike treningsformene.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett