Hopp til hovedinnholdet
 

Spørsmål
Hei, jeg er en jente på 15 år som har en kraftig benbygning. Er bred over hoftene og skuldrene. Drit stygt! Jeg gjør alt for å få en mer kvinnlig figur. Jeg er også veldig tung! veier 77 kg og er 180 høy. Men jeg er ikke feit alså.
Men viss jeg jogger hver dag. Hvor lenge må jeg holde på med det før jeg merker forandring, (tydelig forandring)?
Og viss jeg jogger hver dag er det da mulig at hoftene mine blir mindre. Alså at hele meg blir smalere?

Takk :)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 15 år!

Selv om du ikke liker kraftig beinbygning vil jeg bare påpeke at du kan ha stor nytte av det i ditt voksne liv, siden du trolig vil ha et sterkt og solid skjelett. Dermed tåler beinbygningen din større belastning enn svakere skjelett, med mindre mulighet for bruddskader og lignende:)

Hvis du jogger hver dag, vil du trolig få en veltrent og flott kropp, med lav fettprosent. Hvordan beinbygning du har avhenger av blant annet arv, og er vanskeligere å påvirke. Styrketrening vil føre til et enda sterkere skjelett, noe du kanskje ikke ønsker. Utholdenhetstrening, som å løpe, er trolig en gunstig treningsform, men om skjelettets utseende forandres i særlig grad er usikkert. Slik trening vil bidra til en god kroppssammensetning, med slanke muskler og lav fettprosent. Du vil derfor trolig bli noe smalere ja:)

Hvor fort du merker forandring etter treningen varierer mye fra person til person, men ofte vil en kunne se en endring etter ca 6-8 uker med god trening. Det er også vanskelig å se forandring på seg selv, siden du ser deg selv hver dag. Forandringene vil gå gradvis og en plutselig forandring vil derfor være vanskelig å observere. Det er viktig at du er tålmodig og ikke slutter hvis du ikke ser forandringer. Forandringene skjer trolig allikevel, men du kan ha vankser med å se de selv. Prøv å fokusere på treningslede, og ikke bare på å få en sånn og sånn kropp. Det er mye annet positivt som også følger med treningen:)

Lykke til med treningen!
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om funksjonshemning?

Hva kan man ikke spise når man har cøliaki