Hopp til hovedinnholdet

Smerter i magen ved trening?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente som generelt har trent mye de siste 3 årene, men nå det siste året har jeg hatt mye smerter i magen under trening, ligner på sting/hold. Det er vanligvis på høyre side og smertene er ganske intense. Usikker på om det et sting eller ikke, men har prøvd alle tips mot det, som f. eks ikke spise 2-3 timer før trening, ikke spis/drikk sukker osv. Ingenting hjelper og det er hver eneste gang jeg trener intensivt. Jeg hadde en operasjon i for et par år siden der jeg sydde en skade på både lever og i buken, kan dette ha noe med saken og gjøre? Er på samme sted, men trodde ikke dette skulle få noen følger. Håper dere har et svar eller noen tips da jeg prøver å satse på løpingen. Mvh jente 18 år

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Hmm...hvis smertene er på samme sted som operasjonen, så kan det ha en sammenheng. Jeg ville snakket med legen om dette. 

Den vanligste årsaken til hold/sting er at fordøyelsessystemet får for lite oksygen (blod), oftest i sammenheng med trening. Når du trener krever musklene mye oksygen, og siden blodet frakter oksygen rundt i kroppen vil mye av kroppens blod strømme til musklene som arbeider ved fysisk aktivitet. Dette kan føre til at organene i magen (tarmer o.l.) får for lite blod, og dermed for lite oksygen, til å utføre fordøyelsesprosessene optimalt. Dette kjenner vi ofte som smerter i magen, gjerne litt på siden, og det er dette som kalles hold/sting. Det viktigste for å motvirke hold/sting er derfor å vente relativt lenge etter et måltid før du trener. Dette varierer fra person til person, men som hovedregel burde man vente 2-3 timer før treningen starter etter endt måltid. Det virker som du har prøvd dette, men fortsatt får hold/sting, og da kan du prøve å vente enda lengre. Først ville jeg som sagt snakket med legen, siden smertene kan ha en sammenheng med operasjonen.

Det har også blitt hevdet at det skal hjelpe å puste dypere og bedre. Pust inn slik at magen buler ut, ikke slik at skuldrene hever seg mye. Gjør dette både når du trener og ellers. Ikke hold inn magen når du puster inn. Slipp buken ut!

Utover dette er oppvarming svært viktig, og kanskje du må ha lengre oppvarmingsperiode før du øker intensiteten.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett