Hopp til hovedinnholdet

Hei. jeg lurer på hvor mye må jeg sånn ca trene hver dag, eller i uken for å hå litt ned i vekt, og for å stramme opp magen ( få vekk "mageflesk" )

 

Spørsmål
Hei. jeg lurer på hvor mye må jeg sånn ca trene hver dag, eller i uken for å hå litt ned i vekt, og for å stramme opp magen ( få vekk "mageflesk" )

Hilsen en som venter på eit bra svar! :D
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Den mest effektive metoden for å få vekk fett fra kroppen er en kombinasjon av sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. Siden du spør om treningsdelen vil jeg kun kort påpeke viktigheten av et sunt og variert kosthold. Husk også å spise regelmessig (hver 3-4 time) for å opprettholde forbrenningen. Mange mindre porsjoner fremfor få store er å foretrekke:)

Akkurat hvor mye du må trene er vanskelig å si. Helsedirektoratet anbefaler 1 time fysisk aktivitet hver dag, av moderat og høy intensitet, for å oppnå gunstige helseeffekter. Du kan gjerne være fysisk aktiv, langt utover den ene timen.

Det du vil oppnå er økt forbrenning, og det er helt klart at fysisk aktivitet er den viktigste faktoren for å oppnå dette. Derfor; all aktivitet utover hvile bidrar til at du kan nå målene dine. Tenk på dette i hverdagen din. Vær fysisk aktiv i hverdagen, gjerne i tillegg til å gjennomføre egne treningsøkter. Gå trapper, sykle/gå dersom du skal et sted, bidra med arbeidsoppgaver hjemme og vær aktiv:)
Slik hverdagsaktivitet har mye å si for forbrenningen din. Kanskje du kan gjøre noen endringer her?

Når det gjelder trening er det viktig å finne en aktivitet du liker å holde på med. Da blir det mye lettere å opprettholde treningen. Noen aktivitetsformer: Jogge, sykle/spinning, styrketrening, diverse ballspill, danse, svømme, ski/rulleski, skøyter/rulleskøyter, pilates, yoga eller fekting. Også aktiviteter ute i naturen er gode alternativer, som å dra på fiske- eller fjellturer.

Den treningsformen som øker forbrenningen i størst grad er utholdenhetstrening, gjerne med høy intensitet. En kombinasjon av styrketrening og en eller annen form for utholdenhetstrening er gunstig for å opprettholde og eventuelt øke muskelmassen samtidig som fettet forsvinner. Begynn rolig, for at kroppen skal venne seg til, og tåle påkjenningene fra treningen, før du øker hyppighet og intensitet på treningsøktene. 3 treningsøkter i uka, i tillegg til hverdagsaktiviteten, er en god start. Du kan øke hyppigheten etter en måned til 4-6 økter i uka, men hold fortsatt intensiteten for utholdenhetstreningen på lav og moderat. Styrketreningen må være intensiv, men ikke ha for stor belastning. Ta heller flere repetisjoner. Kjenn på kroppen hvordan treningen virker for deg, og ta deg en hviledag hvis du føler deg sliten, men du kan trene hver dag uten å ta skade av det, hvis du spiser sunt og hviler nok. Før inn 1-2 utholdenhetsøkter med høy intensitet etter 1 1/2 måned fra start hvis du føler deg klar for det og vil prøve. Denne type trening gir meget god effekt på forbrenningen

Jeg vil at du skal lese de to vedlagte artiklene utholdenhetstrening og styrketrening for mer informasjon om treningsmetoder og lignende.

Du må huske å være tålmodig og disiplinert hvis du vil oppnå maks effekt, men som sagt, all aktivitet utover hvile er gunstig. Hvor mye du legger i treningen vil gi utslag for resultatet. Ofte tar det ca 6-8 uker før du kan se synlige effekter fra treningen, men du kommer til å kjenne/føle mange gode effekter før den tid.

Håper svaret kan være til hjelp for deg. Lykke til med en sunn livsstil:)

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om forsikring?

Hvor kan du få dekning hvis du skader deg på skolen?