Hopp til hovedinnholdet

Tips til en sunnere livsstil?

Jente 16 år
 

Spørsmål

hei. Før elsket jeg og trene kondisjon og gå mye turer for å opprettholde min egen helse. Nå har jeg helt mistet gleden ved og lysten til å trene og sliter litt med å finne den igjen. Samtidig som jeg her begynt å spise mer usunt, og om dagene hender det at jeg spiser veldig lite eller veldig mye. Råd til hvordan jeg kan snu om på dette og få mer motivasjon til trening og et sunnere og mer stabilt kosthold?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Så bra at du nå ønsker å ta tak i din egen situasjon, og setter et mål om å leve en sunnere livsstil:)

Først noen kostholdstips:
Rutiner kan være til god hjelp! Prøv å planlegge måltidene dine, slik at du har 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider hver dag. Hovedmåltidene er frokost, lunsj, middag og kvelds. Et mellommåltid kan du f.eks. innta mellom lunsj og middag og/eller etter trening, og er mindre enn et hovedmåltid. Et mellommåltid kan være f.eks. en yoghurt, en grønnsak eller en frukt. Prøv å innarbeide en rutine, slik at du inntar samme type måltid på omtrent samme tidspunkt hver dag. Da blir det enklere å spise mer jevnt i løpet av uka, og du unngår å plutselig spise veldig mye osv.

Variasjon i kostholdet er nøkkelen, altså kan du spise litt av alt, men mest av sunne matvarer som:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med lite sukker). Se gjerne etter Brødskala'n og Nøkkelhullsmerket.
  • Magre meieriprodukter (for eksempel skummet melk, ekstra lettmelk, lettmelk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med lite sukker, lettere gulost)
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, laks, torsk, sei, sild etc)
  • 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag ("5 om dagen". Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. På frukt.no finnes det mange gode oppskrifter på hvordan du kan bruke frukt og grønt både til middager eller som mellommåltider.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater (f.eks. italiensk salat), majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. Litt usaltede nøtter og mandler kan gjerne inngå i kostholdet. Vegetabilske produkter inneholder den sunne typen fett (umettet), mens smør inneholder den dårlige typen (mettet fett).
  • Linser, bønner og erter 
  • Egg

Planlegg måltidene og bruk litt tid på å lage gode og sunne matpakker, og prøv å unngå innta for mye søtsaker, snacks, sjokolade, brus, energidrikk osv i ukedagene. Det er greit å kose seg med slikt inn i mellom, men hold det til en dag i uka :)

Når det gjelder motivasjon for trening, så gjelder det først og fremst å finne aktivitetsformer du liker. Tenk/kjenn etter hva du kan tenke deg å prøve ut. Det er spennende å teste ut noe nytt, eller du kan gjøre noe du kjenner fra før. Kanskje kampsport, parkour, turn, dans, svømming, styrketrening, intervalltrening som dette eller å hoppe på trampoline er noe du liker? Gå turer, jogging og lignende som du kjenner godt til er jo også god trening, og variasjon er det beste. Samtidig er det som sagt viktig å like det du gjør. Det kan også være motiverende å sette seg noen mål med treningen, som du kan jobbe for å nå. Målene må være oppnåelige, og samtidig kreve at du utfører øktene du har planlagt og tar i skikkelig. Lag deg gjerne en treningsukeplan, hvis det kan hjelpe deg å gjennomføre øktene. Skriv opp ukedagene, klokkeslett du har tid til å trene, og velg aktiviteter etter eget ønske. Det viktigste er at du er i aktivitet, og har det gøy i bevegelse :) Da oppnår du samtidig mange nytteverdier, som helgegevinster osv.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett