Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg nå målene mine?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 15 (snart 16) og ønsker å bli det som kan kalles "fit". Altså flat mage, spretten rumpe, litt mellomrom mellom lårene osv. Jeg trener på treningssenter 3 ganger i uka. 2 av dagene trener jeg fullkropp med 10-15 min oppvarming på tredemølle. 1 av dagene trenger jeg kondisjon, enten intervaller, eller langkjøring (7-10 km) på mølla. Er dette slik jeg bør trene for å nå målene mine? Er 159 cm høy og veier ca 45 kg (hvis det er relevant). Er litt nybegynner på treningssenter. Har fått et fullkropp-program av PT, men får ikke akkurat fokusert på de stedene jeg ønsker å endre på som jeg skrev. Burde jeg trene mer eller anderledes? Fortell gjerne om øvelser jeg kan gjøre på treningssenter, som ikke er veldig avansert.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spøsmålet ditt. Så flott at du har kommet igang med trening! Utfra det du skriver, så er du helt normalvektig, og det er absloutt ingen grunn til at du skal gå ned i vekt. Men å trene for å få en sunn og sterk kropp er jo veldig bra, og etter en tid med trening vil du nok merke effekten bedre enn det du gjør nå.

Jeg synes det er bra at du trener 2 ganger i uken med dette fullkroppsprogrammet. Ved et slikt program vil du jo trene hele kroppen, og dermed også de områdene som du vil fokusere på. Du gjør også kroppen vant til denne typen trening. Det vil være dumt å trene bare øvelser for mage og innside av lår, det har lite effekt. Så jeg anbefaler deg å gi dette programmet litt tid, så kan du etter 2-3 mnd ta kontakt med PT-en igjen og spørre om å få litt mer spsialiserte øvelser. Du kan eventuelt legge til i programmet ditt nå et par ekstra øvelser for lår/rumpe og mage fra artikkelen under.

Når det gjelder kondisjonstrening, så kan du gjeren gjøre dette én gang til, sånn at du for eksempel trener både langkjøring og intervaller samme uke.

Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett