Hopp til hovedinnholdet

Tips til kondisjonstrening

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg sliter veldig med kondisjonen min. Jeg ender alltid sist når vi løper på skolen og derfor får jeg alltid 3 i gym.. I å med at det er siste året på ungdomsskolen har jeg veldig lyst til å satse på 4 i gym på karakterkortet. Jeg skjønner at jeg må jobbe med kondisjonen min, men hvordan får jeg bedre kondisjon?? På nettet har jeg lest at intervalltrening øker kondisjonen. Jeg har søkt mye på dette, men jeg forstår ingenting.. Det står liksom 4x4 og 10x3 osv.. Hva betyr dette? Jeg trener taekwondo 1 gang i uka og prøver å jogge 1 gang i uka. Om det har noe å si så har jeg veldig korte ben (bare 1.50) pluss at jeg er ikke en av de tynneste for å si det mildt. Og hjelp liksom, jeg må få 4 på karakterkortet.. Tusen takk for svar :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Intervalltrening vil være mest effektivt ja. Med intervalltrening menes trening hvor du har harde arbeidsperioder adskilt av rolige hvileperioder. 4x4 intervalltrening som du har hørt om, gjennomføres slik: Start med å varme opp, med rolig jogg i 10 minutter. Deretter gjennomfører du fire harde arbeidsperioder, hver periode på 4 minutter, med 2 minutter hvileperioder mellom arbeidsperiodene. Du kan gjerne løpe, men hvis du liker f.eks. å sykle så kan den samme type treningsøkt gjennomføres også ved sykling. 

Det er viktig at du orker å gjennomføre hver harde arbeidsperiode, og derfor ikke starter i for høyt tempo. Samtidig skal du prøve å holde omtrent samme tempo i hver arbeidsperiode, og helst kjenne at du er skikkelig sliten når hver arbeidsperiode er ferdig. Kjenn at du hiver etter pusten og har høy puls. I de to minuttene med hvileperiode er det lurt å holde seg i bevegelse, ved å gå eller jogge helt rolig.

Utfør gjerne 1 slik intervalløkt i uka nå en periode, og så kan du prøve å øke til 2 økter i uka etter hvert, hvis du vil ha ytterligere effekt.

Synes du 4 minutter er lange arbeidsperioder, så kan du prøve en annen variant, f.eks. 6x2, altså seks harde arbeidsperioder, hver på 2 minutter, med 1. minutt hvileperiode mellom arbeidsperiodene. Varier gjerne litt også, hvis du liker det.

Det er kjempe bra at du jogger en gang i uka og trener kampsport :) Får du også inn 1-2 intervalløkter i uka fremover, vil du oppnå god effekt på kondisjonen.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett