Hopp til hovedinnholdet

Jeg ønsker å gå ned i vekt, slik at jeg får en BMI under 24. Trenger noen trenings- og kostholdstips.

Gutt 16 år
 

Spørsmål
Hei.
Jeg er en gutt på 16 som vil gå ned litt i vekt, få BMI en min ned under 24 altså.
Jeg er 187 høy, og veier rundt 106 kg.
Jeg kunne trengt noen trenings og kostholds tips. Spiser mye godteri.
Ville satt stor pris på hjelp.
Hilsen Hr. X
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei gutt 16 år!

Den beste metoden for å gå ned i vekt på en sunn måte er å kombinere et sunt kosthold med regelmessig fysisk aktivitet. Det er kjempe bra at du er innstilt på å gjøre noen endringer i livsstilen din, slik at du kan nå målet ditt, og her skal du få noen tips:)

Hver dag bør du være fysisk aktiv i minst 1 time. Dette kan være hverdagsaktiviteter som å gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor heis/rulletrapp eller hjelpe til med husarbeid og hagearbeid hjemme. Slik aktivitet hjelper deg å holde forbrenningen oppe gjennom hele dagen. Prøv derfor å ha en aktiv hverdag, uten for mye sofasitting. Det er greit å slappe av på sofaen også, men det må ikke bli for mye inaktivitet i løpet av dagen. Prøv derfor å finne en balanse, men du må øke det daglige aktivitetsnivået ditt fra der du er nå. Begynn med en gang. Det er ingen grunn til å vente!!

I tillegg til å øke fysisk aktivitet i hverdagen bør du trene hver uke, gjerne flere økter. All aktivitet utover hvile er positivt. Derfor er ikke valg av aktivitet det viktigste, så lenge du blir litt sliten og svett. Allikevel kan jeg trekke frem den treningsformen som i størst grad øker forbrenningen (og dermed fører til at mer fett brukes til å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen). Denne treningsformen er utholdenhetstrening. Her kommer noen typiske utholdenhetsaktiviteter: Gå fort, jogge, sykle, svømme, ski/skøyter, ro/padle, step, ballspill, danse, friidrett eller diverse leikaktiviteter. Også turer i naturen kan ses på som utholdenhetstrening, selv om mange ikke tenker på det.

I tillegg er det fint om du får litt styrketrening, slik at du opprettholder og øker muskelmassen din noe. Med mye styrketrening vil du trolig ikke gå ned så mye i vekt, siden muskler veier mer enn fett. Det som er viktig er å ikke fokusere for mye på vekt og BMI. Du bør fokusere på å ha det moro med de aktivitetene du velger å holde på med, og tenke på kroppssammensetningen din fremfor vekten. Det er fullt mulig å være relativt tung, faktisk havne i kategorien som overvektig i følge BMI, selv om du omtrent ikke har fett på kroppen. BMI måling tar ikke hensyn til om kroppen består av mye fett eller mye muskler. Derfor kan målemetoden være noe misvisende.

Styrketrening kan du trene med ytre belastning, i form av vekter og lignende, eller med kroppen som belastning, f.eks i form av pilatesøvelser.

Hvis du har mulighet bør du trene 5 ganger i uka. Hovedvekten av treningen bør være utholdenhetstrening, men som sagt, all aktivitet er positivt. Velg derfor først og fremst ut fra egne ønsker. Det er viktig å trives med treningen. Da blir det mye enklere å opprettholde trening over tid, noe som er helt vesentlig for å lykkes med varig vektreduksjon. Kombiner gjerne mellom utholdenhetstrening og styrketrening. Sett opp en enkel ukeplan, f.eks hver søndag, som forklarer når, hva og hvordan du skal trene. Sett av tid til trening. Det er like viktig som alle andre gjøremål, og bør derfor ikke settes til side for å gjøre alt mulig annet.

For mer informasjon om trening kan du klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Det du kan gjøre er å se på kostholdet ditt, kanskje det er noe du kan endre på der. Når det gjelder kosthold er det viktig at dette er variert. Det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken. Søtsug er noe mange sliter med, det sies at klarer man å holde seg unna sukker en periode, kan dette redusere eller ta bort søtsuget. Sukker er nemlig vanedannende og er dessuten helt unødvendig for kroppen, fordi det ikke inneholder noen nyttige stoffer. Om du klarer å stagge søtsuget ditt, har du tatt et langt skritt i riktig retning av en sunn livsstil. Det er imidlertid viktig at man kan kose seg innimellom, så ikke vær for streng mot deg selv.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Lykke til med en sunn livsstil:)
Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om rasisme?

Hva slags straff kan du få hvis du blir dømt etter rasismeparagrafen §185?