Hopp til hovedinnholdet

Styrketrening fotballspillere

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei jeg spiller fotball på et g16 lag og har en relativt grei styrke i kroppen. Har dessverre ikke helt trent riktig i forhold til hva som er viktig i fotballen. Kunne du laget et treningsprogram der jeg trener de musklene som er viktige i fotballen og beskrivelse av øvelsene. Er back/midtstopper. Tror i tillegg du burde legge litt vekt på beinene! Takk for svar å please ikke henvend meg til andre nettsider men bare forklar du!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Ja styrketrening kan gi god effekt for fotballspillere. Det er spesielt trening av lår, rumpe og legger som gir effekt på hurtighet og spenst, men også stabiliseringsstyrke for kjernemuskulatur er et viktig utgangspunkt for effektive bevegelser. Derfor bør generelt hele kroppen trenes, men størst fokus bør være på musklene i underkroppen og mage/rygg.

Jeg antar du trener fotball 3-4 ganger pr. uke, og for at det ikke skal bli for mye belastning på musklene vil jeg tro det passer med 1 styrkeøkt for for hele kroppen, hvor du spesielt fokuserer på underkropp og kjerne, samt 1 styrkeøkt for kjernemuskulatur.

For helkroppsøkta kan du f.eks. utføre øvelsene knebøy, utfall, tåhev, dynamisk planke, diagonalløft, armhevinger og kroppshevinger. For kjernemuskulaturøkta kan du f.eks. utføre øvelsene dynamisk planke og korsryggsøvelser herfra og herfra (mye lettere å se video enn å lese en lang forklaring på dette)

Legg opp til tre serier for hver øvelse, og tilpass motstand slik at du orker minimum 8 repetisjoner hver serie, men samtidig kjenner det skikkelig i musklene når du nærmer deg 10, for øvelsene for underkroppen. For øvelsene for kjernemuskulaturen kan du gjennomføre mange flere repetisjoner. Gi deg like før totalt utmattelse. Tempoet bør være rolig og kontrollert, men gjerne mer eksplosiv i pressfase/konsentrisk fase, for øvelsene for underkroppen. Du kan ha pause på 2 minutter mellom seriene.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett