Hopp til hovedinnholdet

Jeg trenger råd om hvordan jeg kan spise sunt og få en sunn livsstil.

Gutt 13 år
 

Spørsmål
Hei. Jeg er en gutt på 13 år som er 1,68 i høyde. Jeg er ikke i det hele tatt fornøyd med kroppen min, og jeg trenger å gå ned 5-10 kilo. ( jeg veier 75 kilo, og for 1-2 mnd siden veide jeg 63. )

Jeg har et usunt og sunt kosthold, men 70% av det jeg spiser er usunt. Spiser mye pølser, pizza og annen usunn mat i hverdagen. Jeg har sagt til mamma at jeg ikke kan fortsette sånn, men hun bryr seg ikke så veldig. Jeg har selv prøvd å lage treningsplaner, men jeg glir ut av det hele tiden. Jeg trenger innebandy 2 ganger i uken. Jeg har gått opp i vekt etter at jeg begynte i 8.klasse og etter at jeg sluttet på basketball.

Mitt kosthold:

- Spiser som oftest hvitt brød
- Spiser en del godteri, siden vi har liggende igjen

Trenger hjelp.

Skal også snakke med moren min. Jeg er ganske kresen, og det kan jeg ikke være! Spiser også lite grønnsaker og frukt, men jeg liker jo epler og bananer ganske godt så jeg skal nok få i meg 1-2 epler og 1 banan som mellomåltider, også spise sunnere og smake på andre retter.

- Men jeg vil ha tips!

> tusen takk, hilsen en overvektig gutt på 13.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Beklager sent svar!

Så bra at du har lyst til å gjøre endringer i livsstilen din. Dette er et godt steg i riktig retning. For å endre livsstilen din er det viktig å kombinere et variert kosthold med regelmessig fysisk aktivitet.

Når det gjelder kosthold er det viktig at dette er variert. Det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, mager servelat, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken. Et tips til hvordan man kan redusere inntaket av dette, er å ikke kjøpe det. Fortell moren din hvor viktig dette er for deg, kanskje hun kan forstå at godteri ikke bør være tilgjengelig i huset hele uken. Når du skal kose deg i helgen kan du kjøpe inn litt godteri, men ikke så mye at det holder i flere dager. Hvis man vil ha andre alternativer til godteri kan du velge frukt med vaniljeyoghurt, smoothies laget av friske bær/frukt og yoghurt eller melk, grønnsaker med kesamdip og lignende. Popcorn og kokosboller er godteri og snacks som inneholder mindre kalorier enn annet godteri.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Å endre kostholdet sitt er noe som krever tålmodighet, gi derfor ikke opp med en gang. Det er en bra innstilling at du har lyst til å smake på noe matvarer. Prøv gjerne en ny matvare om gangen, kanskje en ny i uka. Se litt hva som passer deg. Si til deg selv at du skal smake på den nye matvaren minst ti ganger før du bestemmer deg for om du liker det eller ikke. Smaken er noe som endrer seg hele livet, og kanskje vil du få noen overraskelser på hva du liker nå som du kanskje ikke har likt før. Du bør derfor aldri gi opp å smake på noe nytt. Hvis du ikke liker noe nå etter at du har prøvd kan du prøve igjen om et halvt år.

Prøv også å snakke med moren din om rådene jeg har gitt deg, de gjelder også henne. Forklar henne gjerne at det er viktig å spise sunt og variert for å få en sunn kropp, og hindre utvikling av sykdom senere i livet.

TRENING: For at du skal klare å opprettholde treningen over tid, kan det være lurt å sette opp en treningsplan for seg selv som du har prøvd. Planen bør inneholde informasjon om når og hva du skal trene. Husk å begynne i det små. Det jeg vil råde deg til er først og fremst å legge inn mer aktivitet i hverdagen. Prøv å gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor heis/rulletrapp hver gang og hjelp til med fysisk krevende husarbeid og hagearbeid hjemme. Gå gjerne en tur hver dag. Hvis du har en skogflekk eller et naturlig miljø i nærheten kan det være fint å gå tur i det området. Naturen har faktisk god helseeffekt på oss, bare ved å være oppholde seg der:)

Altså, begynn med å innføre mer bevegelse i hverdagen. Utnytt mulighetene til å være aktiv. Det er kjempe bra at du trener innebandy. Det du kan gjøre i tillegg er å trene 1-2 økter til i uka i begynnelsen. Antall økter kan du heller øke etter hvert. Det er viktig å ikke planlegge for mye trening, for da blir det vanskelig å følge planen. Målet er å innføre en økning i aktivitet, som en naturlig del av livsstilen din. Prossessen som må til for at trening skal bli en naturlig del av livsstilen krever innsats og vilje. Du må være tålmodig, og i begynnelsen må du kanskje tvinge deg selv til å trene. Det som er så flott er at jo mer du kommer inn i treningsrutinene, jo mer vil treningen føles som naturlig, og dermed en del av din livsstil. Lag treningsrutiner, og følg dem.

Akkurat hvilken type trening du velger er ikke det viktigste. Prøv derfor først og fremst å velge ut fra hva du liker å holde på med. Ha det morsomt med treningen, og ikke fokuser kun på resultatene fra treningen. Se på selve treningsøkten som et morsomt høydepunkt i dagen:)

Utholdenhetstrening, som å jogge, sykle, svømme, gå på ski eller skøyter, danse, diverse ballspill, step, spinning og turer i skog og mark, er den treningsformen som i størst grad øker forbrenningen. Styrketrening gir også økning i forbrenning samtidig som muskulaturen øker noe i størrelse og styrke, og en kombinasjon av noe utholdenhets- og styrketrening er positivt. Du kan lese mer om treningsformene ved å klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Lykke til med en sunn livsstil og god jul!
Vennlig hilsen treningskonsulenten og ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om problemer hjemme?

Hva gjør politiet dersom en hjemmefest med mindreårige er ute av kontroll?