Hopp til hovedinnholdet

Er det farlig å løfte vekter for meg, 15 år?

Gutt 15 år
 

Spørsmål
Heisann:) jeg bare lurer på det med vektløfting når jeg er så ung som jeg er . jeg leste et utrag over i sta om en som lurte på det med sjelett. Jeg trener 2-3 timer med Turn vær eneste dag + halvtime- 1 time med en gang jeg kommer hjem fra skole, kvart over 2. jeg har nå klart og kommet meg langt og ser faktisk "Jævlig" stor forskjell på musklene. jeg startet da jeg var sånn ca 11-12 med og løfte 2.5 kg vekter, nå klarer jeg 20-25 pr arm, og klarer fint 95 kg i benk., jeg har også merket at jeg ikke vokser noe særlig i høyden lenger, er sånn ca 1.65. er det noen ulemper? eller er det bare og kjøre på med treningen jeg holder på med ? :) fint om svaret hadde kommet raskt ;) å GODT NYTTÅR :D
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det er ingen tvil om at treningen har hatt positiv utvikling for styrken og muskelmassen din. Det en må være klar over, er at sener og skjellett ofte ikke tåler like stor belastning som musklene tåler. Skjellettet kan ta skade av styrketrening med veldig tung belastning, spesielt for barn og unge.

Grunnen til at tung styrketrening kan være skadelig er at skjellettet hos barn og unge i vekst består av knokler med noe mykere ender enn knoklene hos ferdig utvokste voksne. Disse myke endene blir hardnet med tiden, og et nytt lag dannes utenpå. Det er slik vi blir lengre. Dersom tunge løft presser disse myke endene sammen kan du oppleve vekststans og skjellett/leddplager i ditt voksne liv. Jeg ville derfor vært litt forsiktig med veldig tunge løft. Styrketrening er kjempe bra for barn og unge, men det er ikke bra å løfte mye veldig tungt. Dette gjelder spesielt for øvelser som knebøy og markløft, som kan gi stor belastning for knær, lår og rygg spesielt, men også andre øvelser.

Siden du er 15 år vil du trolig vokse litt mer i høyden, men dette er ikke sikkert. Vanligvis er skjellettet ferdig utvokst i 17-19 års alder.

Jeg vil altså anbefale deg å være litt forsiktig med veldig tung styrketrening, men det er ingen grunn til å slutte å trene styrke. Det du kan passe på er å ikke ha for stor belastning. Sett 6, gjerne 8-10, repetisjoner som minimun for hver serie. På den måten vil du presse belastningen noe ned, siden du ikke vil klare så mange repetisjoner med tyngre belastning.

Det er ikke sånn at alle som har trent styrke med veldig tung belastning i ung alder får skader av det. Absolutt ikke...men det kan forekomme, og det er viktig å være klar over muligheten.

Fortsatt lykke til med trening:)
Takk, og godt nytt år du også. Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om menneskehandel?

Foregår det menneskehandel i Norge?