Hopp til hovedinnholdet

Hvordan skal jeg være i aktivitet? 

Jente 16 år
 

Spørsmål

Heii. Jeg har lagt på meg 10-15 kg de siste to årene og har begynt å bli lubben. Har vært lit aktiv fordi jeg har slitt mye med depresjon, men ting går bedre nå. Synes det er forferdelig kjedelig å gå, og klarer ikke jogge mer enn 5-10 minutter. Har du tips til noen aktiviteter som kan være morsomme? Gikk på dansing i mange år, men slutta fordi jeg ble lei. Synes det er ganske gøy å stå på skøyter. Er det en bra måte å være aktiv? Tenkte ikke å begynne på noe fast, men bare stå på skøyter alene eller med venner når jeg føler for det. Liker svømming, men har veldig mange arr på lårene etter selvskading, selvom de er gamle ønsker jeg ikke å vise den frem. Er ikke fan av fotball, håndball (egentlig idrett generelt), eller ski. Hvor starte gradvis og bli mer aktiv, hvor ofte burde jeg trene styrke til å begynne med tenker du? 1 gang i uka så øke til 2 etter en måneder tid? Noen forslag? Takk for svar❤️

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Kjempefint å høre at det går bedre med deg nå! Det som kan være greit å vite er at moderat trening faktisk kan dempe lett depresjon, og bidra til å gjøre deg bedre. I tillegg er jo trening viktig for å opprettholde et høyt energiforbruk, slik at vekten ikke øker - eller eventuelt at den reduseres. 


Det som er viktig når du skal planlegge treningene dine er at du velger noe som du trives med. Du må ikke jogge fordi du tror det er mest effektivt. Da er det bedre å gå på skøyter akkurat nå, og velge andre aktiviteter i tillegg som du kan bruke når det ikke er skøyteføre. Poenget er jo at du er mest mulig i aktivitet, og da må du nødvendigvis gjøre noe som du trives med. Den mest effektive treningen er nemlig den treningen du klarer å gjennomføre regelmessig. Liker du styrketrening, så skal du drive med det i tillegg til skøytene. Da vil det være naturlig å bruke 15-20 minutter på sykkel, elipsemaskin, romaskin eller lignende, før du starter på styrkeøkten. Når du trener styrke, så anbefaler jeg at du kjører det som sirkeltrening. Det vil si at du for eksempel veksler mellom tre forskjellige øvelser og bruker 1 minutt på hver, så tar du 1 minutt pause, før du gjennomfører neste runde. På den måten blir treningen litt mer intensiv og effektiv, slik at du øker forbrenningen best mulig. 

Går du på skøyter, så er det også greit å ha en plan for hvordan du skal gjøre det. Går du sammen med andre, så er det kanskje lettere å holde intensiteten oppe, men går du alene, så kan du for eksempel ta et visst antall runder. Du kan også ta rundetider, eller du kan trene intervaller der du tar en kjapp runde, en rolig runde, en kjapp runde, osv. 

 

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett