Hopp til hovedinnholdet

Hvordan an jeg sykle for å få god fettforbrenning?

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en gutt i 20-årene. Nå når våren har kommet har jeg begynt å sykle. Jeg skal prøve å få til en 30 minutters sykkel tur på ca. 10 km hver hverdag, og heller hive inn en en times gåtur i helgen. Jeg veier 85KG, men målet mitt her er ikke å gå ned i vekt, fordi jeg vet at godt over 50% av å gå ned i vekt avhenger av kostholdet (hva man spiser), og det er ikke så lett for meg. Men jeg har lyst til å forbrenne fett, spesielt på mage og bryst. I hverdagene spiser jeg vanlig mat... Men jeg har en Pepsi Max avhengighet, som jeg bare ikke klarer å få en slutt på. Har dere noen råd til hvordan jeg kan få skikkelig utbytte av disse sykkelturene (med tanke på fettforbrenning)? Jeg vet jo at når jeg sykler (i forhold til spinning) så bruker jeg mage og rygg for å stabilisere kroppen. Jeg tar imot alle råd og tips jeg kan få. Jeg kan dessverre ikke slutte å drikke Pepsi Max, men jeg håper at det ikke legger seg rett på brystet og magen min? Takk på forhånd!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du vil komme i gang med sykling. For å avklare noe, så er det ikke sånn at vektnedgang og fettforbrenning er to adskilte ting. Trening og et sunt kosthold er begge faktorer som bidrar til at kroppen bruker mer enn det den får i seg, slik at man går ned i vekt. Og når man går ned i vekt, er det først og fremst fordi man får mindre kroppsfett. Man kan ikke velge hvor på kroppen man skal forbrenne fett, for kroppen er en helhet. Hvor man har mest kroppsfett er individuelt, og avhenger blant annet av gener.

Når det er sagt, så er både sykling og gåturer flott aktiviteter, som begge er med på å øke kroppens forbrenning. En hovedregel er at jo høyere intensiteten er (altså hvor høy fart/belastning du har), jo større er treningseffekten. Altså vil du ha mer effekt av sykkelturen hvis du tar litt i, og finner en strekning med en del bakker, sånn at du får pulsen skikkelig opp. Det samme gjelder når du går. Ha gjerne et litt godt tempo, sånn at du blir god og varm og andpusten. 

Du vil som du sier bruke noe mage og rygg til å stabilisere når du sykler, men det er ikke veldig mye. Så du kan med fordel legge inn noen styrketreningsøkter i uken og. Det behøver ikke ta lang tid. Du kan for eksempel bruke programmet i artikkelen under.

Når det gjelder effekten pepsi max og andre lettbrus har på forbrenningen, så vet vi ikke nok om det. Men det er ikke sånn at man automatisk får fett på mage og bryst av å drikke det. Imidlertid har det dårlig innvirkning på tannhelsen, så hvis du klarer å kutte ned på inntaket, er jo det bra. Men det aller viktigste er jo at du har et sunt kosthold ellers.

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Er lettbrus helsefarlig?

Lokket på en brusboks (colourbox.com)

Det er mange som mener mye om lettbrus, og om det egentlig er trygt og drikke det. Mattilsynet slår fast at lettbrus i moderate mengder ikke er helseskadelig, så lenge man ikke overskrider anbefalt mengde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett