Hopp til hovedinnholdet

Kan dere sette opp et treningsprogram som passer for en fotballkeeper?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Jeg er fotballkeeper, og har trening tirsdag, onsdag og torsdag hver uke pluss kamp. Jeg går også på treningstudio. Men der føler jeg at jeg ikke får gjort så mye øvelser rettet mot min idrett. Derfor lurte jeg på om dere kunne lage et styrkeprogram, som er rettet mot fotballspillere/keepere, men også som gjør at jeg får synlige muskler på kroppen?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du er så aktiv! 

Vi her på ung setter ikke opp personlige treningsprogram, men jeg skal gi deg noen tips til hva som kan være lurt å trene på.

Tren hele kroppen

Både for deg som fotballkeeper, og for andre, vil det være nyttig å være sterk i hele kroppen, altså bør du trene øvelser for hele kroppen. Det kan være lurt å bruke øvelser som også trener stabilitet. I dette programmet finner du øvelser for hele kroppen, så du kan gjerne gjør dette, eller plukke ut øvelser herfra. du behøver ikke bruke vekter når du trener, men dersom du er vant til det, kan du legge på vekter på noen av øvelsene, for eksempel knebøy.

Spenst

Som keeper er det å ha god spenst nyttig. Derfor kan du godt ha fokus på eksplosivitet i treningen din, særlig når det gjelder øvelsene for beina. For eksempel kan du ta hoppende knebøy istedenfor vanlige knebøy. Det er også god spensttrening å hoppe i trapper, hoppe opp på kasser, eller over hekker.

olympiatoppens sider kan du se video og lese om spenstøvelser. Selv om disse er rettet mot håndballspillere, vil det jo være nyttig for deg og.

Bevegelighet

Som keeper er det jo også viktig at du er myk, altså at du har god bevegelighet. Det kan derfor være nyttig at du legger inn bevegelighet som en del av treningen din. Du kan se forslag til bevegelighetsøvelser (tøyningsøvelser)  på olympiatoppens sider om temaet.

Mange treningssentre har også timer hvor det er mye fokus på bevegelighet, for eksempel yogatimer eller stretching-timer.

Spør om tips

Det kan være en god ide at du spør treneren din (eller keepertreneren) om tips til hvordan du kan trene, og du kan også ta kontakt med en personlig trener på senteret.

Husk også at kroppen trenger litt hvile mellom alle øktene, sånn at den får bygget seg opp, og blir klar til innsats igjen. 

Synlige muskler

Når man trener styrketrening, kan musklene bli større. Men hvor store de blir og hvor synlige de blir, avhenger av mange faktorer, blant annet hvor langt du er kommet i puberteten, gener, kosthold, mengde kroppsfett, hva og hvordan du trener, osv. Ikke alle har like god mulighet til å få synlige muskler, og det er viktig å ikke la fokuset på utseendet gå utover helsen. Synlige muskler er ikke nødvendigvis et tegn på sunnhet, for det har en del sammenheng med lav fettprosent. 

Mitt tips til deg, er å trene for å ha en sunn og sterk kropp, og for å bli en bedre keeper. Det kan godt hende at du etterhvert vil få tydeligere muskler, og da er jo det bare et pluss.

Jeg legger ved noen artikler som forklarer litt mer inngående hvordan trening påvirker kroppen.

Lykke til!

 

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening