Hopp til hovedinnholdet

Ønsker å miste fett og beholde muskler.

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg lurer på om du kan hjelpe meg å lagen en «mat-plan» for å spise sunt. Har begynt å trene og synes det er litt vanskelig å spise sunt sånn på egenhånd. Målet mitt er å miste fett prosent, men fortsatt ha litt muskler. Altså bare bli litt fit og se vell trent ut. Jeg er 174 og veier 74kg. Jeg er ikke akkurat overvektig, men jeg ser heller ikke så veldig lean ut. Takk for svar! G15

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Så flott å høre at du trener, og ønsker å spise sunnere. Pass bare på at du ikke blir for opphengt i mat og trening, det er ikke sunt på noen som helst måte.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å sette opp en kostholdsplan basert på en nettjeneste, men jeg kan gi deg noen råd for hvordan du kan gå frem.

Ungdom skal være veldig forsiktig med å slanke seg. Når man slanker seg så må man spise mindre mat enn det kroppen trenger, og det er ikke bra når man er i vekst og utvikling. Har man en helsefarlig overvekt så blir saken en annen, men det har ikke du.

Allikevel er trening og et sunt kosthold viktig, og det er ikke noe i veien for å gjøre noen endringer i kostholdet som gjør det sunnere, så lenge man ikke overdriver fokuset på det.

Så lenge du trener styrke og spiser sunt, så vil du kunne oppleve å endre kroppssammensetningen litt, altså at du får litt mer muskler og mister litt fett. 

Her er noen kostholdsråd til deg for et sunnere kosthold:

  • Pass på å ha litt proteiner i hvert måltid. Du trenger ikke bruke proteinpulver, men velg noen proteinrike matvarer til hvert måltid.
  • Spis noe lett til kveldsmat, f.eks. knekkebrød, med mindre du nettopp har trent (da trenger du brødskiver eller havregryn f.eks.)
  • Hold deg til snop og snacks kun én dag i uka
  • Dropp sukkerholdig brus, velg heller sukkerfri om du må drikke brus av og til
  • Øk mengden grønnsaker i kostholdet, bruk det også som mellommåltid
  • Spis to frukt hver dag, gjerne én i forbindelse med trening
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk gjerne fisk som pålegg noen dager

Hvis du synes dette med kropp, vekt og mat er vanskelig, eller noe du tenker mye på og bekymrer deg over, vil jeg råde deg til å ta en prat med helsesøster om dette.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Tips til et balansert kosthold

Jente balanserer et eplet på hodet (colourbox.com)

Du kommer ikke særlig langt med alskens dietter. Disse små justeringene vil hjelpe deg til en sunnere livsstil.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Megareksi: Kroppsbildeforstyrrelse blant gutter

De nærmest bor i helsestudioet, men blir aldri store nok. Livet styres av mat, trening og hormoner. For de såkalte megarektikerne blir ofte anabole steroider utfallet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn