Hopp til hovedinnholdet

Hva er sunn mat, spiser bare nugatti.

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt på 170cm som veier 67kilo og har litt fett på magen. Jeg spiser bare nugatti til frokost, lunsj og kvelds pga at jeg ikke liker noe annet eller at jeg ikke har prøvd aå mye annet. Jeg lurte på hva som er sunn mat og hva og hvor mye jeg bør trene for å miste litt fett.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Et sunt kosthold kjennetegnes blant annet av at man spiser variert. Det er viktig å spise variert fordi ulike matvarer inneholder ulike næringsstoffer. Kroppen vår trenger tilførsel av en rekke ulike stoffer for at den skal fungere som normalt, og hvis vi spiser for lite variert så kan vi få mangelsykdommer.

Dette kjennetegner et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Du skriver at du kun spiser nugatti som pålegg. Nugatti inneholder ingen vitaminer og mineraler, og lite næringsstoffer som kroppen har bruk for. Nugatti gir egentlig bare masse kalorier, sukker og usunt fett. Det er noe av det mest usunne man kan spise egentlig, og pålegg kan i utgangspunktet være en viktig kilde til ulike næringsstoffer (om man velger de sunne).

Her er forslag til pålegg som gir kroppen næringsstoffer den trenger: leverpostei, skinke, ost, makrell i tomat, laks, peanøttsmør.

Vi har skrevet noen artikler om hva som er et sunt kosthold, jeg legger ved noen artikler under svaret.

For å miste fett så er det mest effektive å spise mindre mat. Det er viktig å trene for god helse, og vi anbefaler at man er i fysisk aktivitet i 60 minutter daglig som ungdom, men man vil ikke gå noe særlig ned i vekt av å trene, da er det kostholdet som betyr mest. Da hjelper det ofte å spise litt sunnere, redusere porsjonsstørrelsen og spiser mer grønnsaker og mindre snacks.

Den treningen som øker forbrenningen mest er styrketrening, og da bør man trene tung styrke med få repetisjoner. Intervalltrening er også effektivt, men det aller viktigste er at man er i aktivitet i det hele tatt, og det kan derfor være smart å finne en aktivitet som man liker. Jeg legger ved noen artikler om trening også.

Håper dette svaret sammen med artiklene kan være til hjelp for deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Skål med yoghurt og bær.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer

Tips når du vil endre en uvane eller slutte med noe

Rødt kryss på kalender (foto: ung.no)

Ønsker du å slutte med noe, starte med noe eller forandre på noe? Ønsker at de nye vanene skal vare? Her får du noen råd som kan være til hjelp så det ikke bare blir med et halvhjertet forsøk eller bare med tanken.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse