Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg trene for å få bedre kondisjon?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 13 år som har veldig lyst til å få bedre kondisjon. Jeg har fotballtrening to eller tre ganger i uken. Trener også gym på skolen. Men jeg vil gjerne trene mer alene hjemme. Mitt ønske er å få bedre kondisjon, siden vi ofte har sånne «joggetester» på skolen. Men også å få en fin, sunn og frisk kropp. Har du noe bra treningsprogram som du anbefaler? Takk på forhånd

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så flott at du er så aktiv! Det er allikevel fint og motiverende å ha noen treningsmål, som for eksempel "joggetesten" på skolen.

Gjennom fotballspillingen får du trent litt kondisjon, men det avhenger selvfølgelig av hvordan treningen er lagt opp og hvor mye innsats du legger i selv. Selve fotballtreningen kan være en fin mulighet til å løpe masse og forbedre kondisjonen. Jeg anbefaler derfor at du jobber og løper masse når dere har ulike spilløvelser.

Hvis du ikke er så sliten etter treningen, kan du for eksempel løpe noen drag etter at dere er ferdige. Et forslag kan være at du løper 6-8 ganger fram og tilbake på tvers av fotballbanen med ca 80-90% av maks. Du skal kjenne at du har litt å gå på de første dragene. Mellom dragene kan du ha 30-60 sekunder pause. Du trenger selvfølgelig ikke å gjøre dette etter hver økt, men kanskje èn gang i uken.

Utenom fotball og gym kan du også ha en egen  løpeøkt. Det kan enten være en hard økt eller en litt lettere økt ut i fra hvor mye du har trent de siste dagene og hvor sliten du føler deg. Er du sliten, kan det være fint å jogge rolig 20-30 min. Vil du ha en tøff økt, kan du for eksempel finne en motbakke på ca 100 m, løpe opp så fort du kan og gå rolig ned igjen i pausen. Dette kan du gjenta 6-10 ganger. Et annet alternativ er at du kan løpe fort 1 min., så 30 sekunder pause. Dette kan du også gjenta 6-10 ganger.

Begynn alltid med 5-10 min. rolig oppvarming før harde økter. Det er også lurt å bruke et par minutter på å jogge rolig ned igjen etter en hard økt.

 

Håper du fikk noen tips til hvordan du kan trene. Jeg har også lagt ved en artikkel om utholdenhetstrening. Og du, lykke til på joggetesten!

 Vennlig hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett