Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få bredere skuldre?

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er 158 cm og veier 44 kg . Er det mye at skuldrene mine har en omkrets på 90 cm.Er det lite,om det er det kan du gi meg tips på hvordan de kan bli breiere. Foreldrene mine har ikke brede skuldre. Men hoper det går for det Har du noen tips til øvelser for V-rygg Takk på forhånd.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no. Jeg har dessverre ingen tall på hva som er normal skulderbredde for en gutt på din alder, men tallet du oppgir høres helt normalt ut. Selv om foreldrene dine ikke har brede skuldre, kan både de og du få bredere skuldre av å trene styrke. I puberteten vil du også begynne å produsere et hormon som heter testosteron, som blant annet bidrar til å øke muskelveksten. 


Jeg kan anbefale tre øvelser for å styrke og bygge muskler for bredere skuldre og V-kropp: "pull-ups"/nedtrekk, skulderpress og sidehev. Les gjerne artikkelen som ligger vedlagt for viktige prinsipper angående styrketrening. Om man ikke er helt utvokst, skal man være litt mer forsiktig med å trene veldig tungt, da man kan forstyrre vekstprosessen i knoklene. Du kan gjøre så mange repetisjoner du greier ved øvelser med egen kroppsvekt, slik som "pull-ups", mens de to andre øvelsene kan du ha med noen vekter som ikke er tyngre enn at du greier 12-15 repetisjoner. Hver serier kan repeteres 2-3 ganger, og du kan for eksempel kjøre 2-3 treningsøkter i uken. Husk! Det er viktig å være nøye med teknikken i begynnelsen, få gjerne noen til å se på hvordan du gjør øvelsen de første øktene.

 

Lykke til med treningen!

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett