Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye kan man gå opp i vekt når man trener styrke?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Er det bra å gå opp 0,4-0,7 kg i uka når man trener styrke? Hvor mye burde en gutt på 17 år spise i kcal som er i ca 30min-1 time aktivitet hvor dag ca og trener styrke 3 ganger i uka?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Så flott å høre at du er fysisk aktiv flere dager i uka.

Å gå opp 0,4-0,7 kg per uke når man trener så mye styrke, høres ok ut. Det kan anbefales å ligge rundt 0,5 kg økning per uke. Noen mener at dersom man øker mye mer enn dette, vil økt fettvev stå for en betydelig del av vektøkningen.

For å gå opp i vekt med styrketrening må man være i energioverskudd. Det er ikke nødvendig å spise mye mer enn vanlig, men litt ekstra, for eksempel i form av et par brødskiver ekstra om dagen, eller noen flere mellommåltider (frukt, yoghurt, nøtter).

Akkurat hvor mye en person som er aktiv flere dager i uka trenger av mat er veldig individuelt. Faktorer som vekt, høyde, genetikk, forbrenning og treningsintensitet påvirker matbehovet. Det er heller ikke nødvendig å ha kontroll på akkurat hvor mye man spiser, så lenge du opplever fremgang på treningen så er det et tegn på at du får i deg nok mat.

Her kan du lese om kalorier og hva det brukes til.

I stedet for å fokusere på akkurat hvor mange kalorier man får i seg i løpet av en dag, kan man bruke kroppens egen sult- og metthetsfølelse, samt følge med på hvordan kroppen responderer på treningen. Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider hver dag.

For å få godt utbytte av treningen er det lurt å spise noe før og etter trening. Et par timer før trening er det smart å spise noe som gir langvarig energi, for eksempel: havregrynsgrøt, grove brødskiver eller middagsmat med poteter eller fullkornsris/fullkornspasta. Etter trening bør man spise innen en times tid, og er man sulten når økta er ferdig kan man gjerne ta en frukt eller yoghurt. Innen en times tid så trenger man et ordentlig måltid med både karbohydrater (brød, korn, potet, ris, pasta) og proteiner (kjøtt, kylling, fisk, bønner/erter/linser, egg).

Dette bør du spise før og etter trening!

Lykke til videre med treningen!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog og fysioterapeut, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Husk å drikke når du trener

Drikke vann og trener (colourbox.com)

Vi har samlet noen råd til hvordan man skal drikke når man trener. Det er generelle råd og anbefalinger som alle må tilpasse etter egne behov.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse