Hopp til hovedinnholdet

Er det noen øvelser jeg kan gjøre for å bli kvitt magefettet?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg trener håndball 5 ganger i uka, men for en liten stund siden før sommerferien hadde vi en pause på tre uker, altså uten treninger. Og på de tre ukene spiste jeg minimalt og trente ikke. Og etter de tre ukene merket jeg at nederste delen av magen min hadd blitt litt større, ikke my men bare litt ekstra fett. Jeg lurer på om det er noen øvelser jeg kan bruke for å få bort det fettet. Helst styrke? Og i tillegg lurer jeg på om dere har noen tips for å få bort fett på innersiden av lårene så de ikke gnisser sammen lengre, også helst styrke? Takk for svar:)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du sender inn spørsmål til oss! Med fem håndballtreninger i uken er du jo veldig aktiv! En tre ukers pause gjør ingenting, og det kan til og med være fint for kroppen å ha slike pauser innimellom. Du beskriver at du har fått litt mer fett på magen. Om det har å gjøre med at du hadde treningspause i tre uker, eller om det rett og slett er fordi kroppen din utvikler seg, er vanskelig å si sikkert. Det er jo sånn at på som en del av puberteten, utvikler kroppen din seg mye i den alderen du er nå. Blant annet får jenter som regel mer fett på lår, rumpe og mage - og det er helt naturlig! Og husk at muskler også tar plass på lårene, det er ikke bare fett der. At lårene gnisser er faktisk helt normalt!

Slanking, eller spesifikk trening for å fjerne fett er ikke noe du skal tenke på nå. La kroppen få utvikle seg som den skal. Du er så aktiv, at det er mye viktigere at kroppen faktisk får den maten den trenger for å orke all treningen. Det er uansett ikke sånn at man kan trene bort fett fra bestemte steder på kroppen, for kroppen er en helhet. Les mer om hvorfor i denne artikkelen.

Det er selvfølgelig helt fint om du vil trene styrkeøvelser for bein og mage (eller hele kroppen). Det kan både være med på å forebygge skader, og gjøre deg sterkere i duellene på håndballbanen. Men det er altså ikke sånn at man får mindre fett på lår og mage ved å ta styrkeøvelser for disse områdene. Men man kan bli sterkere i musklene her, og musklene kan bli større.

Jeg legger også ved en artikkel med tips til styrkeøvelser for hele kroppen, blant annet lår og mage, samt et par andre som kan være nyttige for deg å lese. 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett