Hopp til hovedinnholdet

Hva må jeg spiser og hvordan bør jeg trene for å få flat mage.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 12 år, så jeg starter i 7.kl. Er 162cm høy og veier 50kg. På bare de 3 siste månedene så har jeg rast opp i vekt, 10kg mer. Jeg har ikke spist noe mer enn vanlig, tvert om så har jeg startet å spise sunnere. Jeg er egentlig skikkelig fornøyd med meg selv, har fine former, men jeg har lyst på flat mage. Det er ikke det at jeg er så veldig tykk, jeg vil bare få helt flat mage for min egen del og for å være 100% fornøyd med meg selv. Jeg trener litt i blant, men bare korte økter med styrke, sykling osv. Jeg har ganske dårlig kondis. Hvilke treningsøvelser er best for å forbrenne fett rundt magen og få flat mage? Hvor ofte bør jeg gjøre de øvelsene? Når kan jeg se resultater? Hva bør jeg spise masse av? Hvor mye bør jeg spise i løpet av dagen? Hva bør jeg ikke spise? Tusen takk på forhånd! Jeg er 13 om 8 måneder, så vet jeg er litt ung for å spørre på denne nettsiden, men følte det var rett å spørre her, dessuten er jeg ganske moden for alderen:) Mvh jente

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 12 år.

Takk for at du kontakter Ung.no.

Men mange unge, som deg, synes dette med kropp og vekt er vanskelig i din alder. Da det er så stor forskjell på dere, er det lett å bli usikker på om en er unormal og det er lett å sammenligne seg med andre som en mener er finere og slankere. Derfor er det bra at du har tanker om at du er fornøyd med deg selv. Det synes jeg du skal fortsette å tenke.

Det er viktig å vite at det er normalt å gå opp i vekt i perioden en går i fra å være barn til å bli en voksen kvinne. En skal få former og fettet fordeles på kroppen og magen er et naturlig sted hvor fett lagres hos jenter. Det er faktisk ikke så vanlig å ha helt flat mage som mange tror.

Barn i din alder skal ikke slanke seg, det kan være helsefarlig, men det er lov å tenke at en skal få gode vaner for å ta vare på kroppen. 

Denne prosessen fra barn til voksen, skjer i forskjellig tempo hos dere, og det vil være store forskjeller på dere. Derfor er det urettferdig og feil å sammenligne seg med andre. Det viktigste er at du finner en måte å trives med egen kropp og ta vare på den slik at du holder deg frisk.

Fysisk aktivitet er viktig for å holde kroppen frisk og forbrenningen oppe. Så sørg for å være i aktivitet minst en time pr. dag, gjerne sammen med en venn. Men husk at trening skal være gøy og helst ikke fordi en strever mot et mål om å endre kroppen. Da blir det fort stress i stede for hygge. 

Min anbefaling er at du spiser regelmessig 4-5 måltider pr. dag med vanlig god og næringsrik kost. Start gjerne dagen med en kraftig frokost, da vil du føle deg mer opplagt og klar for dagen.

Velg vann som tørstedrikke og begrens godteri til en dag i uka. Ikke gjør dette til noe kompliserte greier og vær mindre opptatt av tanker om kropp, vekt og  fett på magen. Det gjør deg bare trist, lei og usikker.

Som du ser, får du ingen eksakt opp skrift på hvor mye du skal trene og på hvilken måte. Du får heller ikke svar på nå du kan forvente resultater. Og grunnen til dette, er at jeg ønsker du heller skal senke skuldrene og heller ha det hyggelig. Ønsker du å få bedre kondisjon, har jeg lagt ved en artikkel om dette.

Ellers anbefaler jeg deg å gi tankene om kropp og utseende mindre tid og rom. Avled deg selv med å gjøre hyggelige ting sammen med gode venner og snakk med noen om dine tanker og følelser.

Les de artiklene jeg legger ved og ta en prat med helsesøster på skolen. Her kan du få gode råd om hvordan du kan ta best vare på deg selv i årene som kommer. Helsesøster har også kurver fra du var liten og kan si noe om din vekstutvikling er slik den bør være.

Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.




Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Jenter og puberteten

Jente i undertøy (colourbox.com)

Når starter det og hva skjer? Mange lurer. En gang mellom 9 og 15 år starter det for jenter. Men det er store forskjeller.

Les mer

- Jeg er usikker på om vekten min er normal?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Jeg føler jeg har en kropp som ser helt annerledes ut enn alle andres, og lurer på om jeg egentlig er normal?

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett