Hopp til hovedinnholdet

Hva bør jeg gjøre for å få fine resultater når jeg trener magen?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg bare lurer. Noen sier at når man trener magen burde man suge/trekke den inn så langt man kan for p ikke få "bloated stomach/abs" mens noen, ikke så mange som jeg har hørt sier at d ikke r lurt. Man burde spenne den istedet. Hva burde jeg gjøre for å få fine resultater, og ikke "bloated stomach/abs"?

Besvart 31.08.2018 11:59
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Det å være "bloated" eller oppblåst i magen handler om det som er inne i magen, altså magesekk, tarmer og andre organer. Disse tar plass, og størrelsen vil påvirkes av om man akkurat har spist, fordøyelsen og andre ting. 

Når man trener magemusklene, trener man musklene som ligger utenpå magen. Det vil altså ikke påvirke selve magen, og om den er oppblåst eller ikke. Men musklene kan bli sterkere, større og strammere. 

Når du gjør øvelser for magen, handler det om å aktivere musklene, altså kjenne at du får tak i dem, og at de trekker seg sammen. Du behøver ikke suge magen inn, og musklene spennes automatisk når du bruker dem. 

Hvis du er i tvil om du gjør øvelsene riktig, kan det være en idé å spørre gymlæreren om han/hun kan sjekke det. 

Men du vil ikke få bloated/oppblåst mage av å trene magemusklene feil, så det trenger du ikke bekymre deg for. 

Håper dette svaret var til hjelp for deg. 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening