Hopp til hovedinnholdet

Hvor lenge må jeg trene for å få muskler.

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei. Har dere noe forslag til noe sunn mat som er bra før musklene? Og jeg trener 5 ganger i uka men hvor lenge bør jeg trene går 90 min til 2 timer fint før å få muskler?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at du er aktiv med trening. Det er ikke først og fremst lengden på treningsøktene som avgjør hvor raskt musklene vokser. Det handler mer om at musklene belastes (ved trening) jevnlig over tid. Musklene vokser som et resultat av at de blir utsatt for belastning, og så tilpasser de seg. Ved styrketrening tilpasser de sed økt motstand ved å bli større, sånn at de kan lage mer kraft i hver bevegelse. Men dette er endringer som skjer i selve muskelcellene, og det tar tid.

Hvor raskt musklene vokser kommer både an på måten man trener på og hvor ofte, men det avgjøres i stor grad også av gener. Vi har forskjellig utgangspunkt, og noen får raskere større muskler enn andre. 

Om musklene blir større av trening avhenger også av pubertetsutviklingen. 

Når det gjelder hvordan man bør trene, så kommer det helt an på hvor mange ganger i uken du vil trene. Men dersom man vil ha større muskler, bør man trene hver muskelgruppe omtrent tre ganger i uken. Så hvis du trener øvelser for hele kroppen hver gang du trener, og gjør det tre ganger i uken, vil du etter noen uker antakeligvis både se og kjenne forskjell. Velg gjerne øvelser som involverer flere muskelgrupper fremfor isolerte øvelser. Spør en PT, treningsveileder eller fysioterapeut om å vise deg øvelser hvis du er usikker. 90 minutter passer fint for en styrkeøkt, og opp mot to timer og inkludert oppvarming. Men det er bedre å trene jevnt enn å ha kjempelange økter innimellom.

Husk at progresjon ikke bare handler om å få større muskler. Det handler også om at man kommer i bedre form, blir sterkere, får mer energi osv. 

Jeg legger ved noen artikler som forklarer mer inngående om muskelvekst, styrketrening, resultater av trening, og hvordan gener påvirker.

I forhold til kosthold og muskelvekst, så er det aller viktigste at man får i seg nok mat. Man må altså spise litt i overskudd for å lagre muskler på kroppen. Det kan være lurt å spise 4 hovedmåltider om dagen, og 1-2 mellommåltider/treningsmåltider. Før en treningsøkt må man spise noe som gir langvarig energi, det er typisk grovt brød/havregryn. Etter trening er det viktig med en kombinasjon av karbohydrater og proteiner. Da kan man spise en banan og en proteinrik yoghurt, eller gjerne et større måltid som middagsmat med kjøtt/fisk og potet/ris/pasta (og grønnsaker), eller grove brødskiver med proteinrikt pålegg som makrell i tomat, egg, cottage cheese, ost og skinke. 

Jeg legger ved en artikkel vi har skrevet om kosthold og trening, der får du mange flere råd!

Lykke til videre med treningen!

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat